فایل ترجمه شده رابطه بین الگوهای غذایی و سلامت روانی در نوجوانی

دسته بندي : 🔺ترجمه و تحقیق » رشته پزشکی (مقالات_و_تحقیقات)

 

عنوان انگليسي:

The association between dietary patterns and mental health in early adolescence

عنوان فارسي:

رابطه بین الگوهای غذایی و سلامت روانی در نوجوانی

سال: 2009    عنوان مجله: Preventive Medicine

وضعيت ترجمه : بسيار عالي

تعداد صفحات انگليسي: 6 ضفحه         تعداد صفحات فارسي: 16 صقحه

وضعيت ترجمه: تمامي جداول ترجمه شده و منابع در متن ذكر گرديده.

مقاله انگليسي: كليك كنيد

Abstract

OBJECTIVE:

To investigate the associations between dietary patterns and mental health in early adolescence.

METHOD:

The Western Australian Pregnancy Cohort (Raine) Study is a prospective study of 2900 pregnancies recruited from 1989-1992. At 14 years of age (2003-2006; n=1324), the Child Behaviour Checklist (CBCL) was used to assess behaviour (characterising mental health status), with higher scores representing poorer behaviour. Two dietary patterns (Western and Healthy) were identified using factor analysis and food group intakes estimated by a 212-item food frequency questionnaire. Relationships between dietary patterns, food group intakes and behaviour were examined using general linear modelling following adjustment for potential confounding factors at age 14: total energy intake, body mass index, physical activity, screen use, family structure, income and functioning, gender and maternal education at pregnancy.

RESULTS:

Higher total (b=2.20, 95% CI=1.06, 3.35), internalizing (withdrawn/depressed) (b=1.25, 95% CI=0.15, 2.35) and externalizing (delinquent/aggressive) (b=2.60, 95% CI=1.51, 3.68) CBCL scores were significantly associated with the Western dietary pattern, with increased intakes of takeaway foods, confectionary and red meat. Improved behavioural scores were significantly associated with higher intakes of leafy green vegetables and fresh fruit (components of the Healthy pattern).

CONCLUSION:

These findings implicate a Western dietary pattern in poorer behavioural outcomes for adolescents. Better behavioural outcomes were associated with a higher intake of fresh fruit and leafy green vegetables.

Keywords: Nutrition, Mental health, Adolescence, Behaviour, Raine Study

هدف: هدف این تحقیق رابطه بین الگوهای غذایی و سلامت روانی در اوایل نوجوانی می باشد.

روش: مطالعه گروه بارداری استرالیای غربی (Raine) نوعی مطالعه دیدگاهی از 2900 فرد باردار است که از سال های 1992-1989 به کار گرفته شده اند. در سن 14 سالگی (­02006-2003، n=1324)، فهرست رفتار کودک (CBCL) برای ارزیابی رفتار ( مشخص نمودن وضعیت سلامت روانی) به کار برده می شود. امتیازات بالاتر نشان دهنده رفتار بدتر می باشند. دو الگوی غذایی ( غربی و سالم ) با استفاده از تحلیل عامل ها و جذب گروه مواد غذایی در پرسشنامه ای با 212 مورد غذایی شناسایی شده است. رابطه بین الگوهای غذایی، جذب گروه مواد غذایی و رفتار با استفاده از الگوسازی خطی معمولی بررسی و سپس در سن 14 سالگی عوامل گیج کننده از قبیل جذب انرژی کل، شاخص وزن بدن، فعالیت فیزیکی، غربالگری، ساختار خانوادگی، درآمد، جنسیت، کار کردن و آموزش مادران در دوران بارداری به دقت ارزیابی می شوند.

نتایج: امتیاز بالاتر (b=2.20,95%CI=1.06,3.35)، درونی کردن (گوشه‌گیری و افسردگی) (b=1.25,95% CI=0.15,2.35 و برونی کردن (بزهکاری و پرخاشگرانه) (b=2.60,95%CI=1.51,3.68) و امتیازات مربوط به فهرست رفتار کودک به طرز قابل توجهی با الگوی غذایی غربی، افزایش جذب شیرینی جات و گوشت قرمز و ... مرتبط می باشند. ناگفته نماند که امتیازات رفتاری بالاتر نیز مربوط به جذب بالای سبزیجات پر برگ و میوه های تازه (مولفه هایی از الگوهای سالم) می باشند.

نتیجه گیری: این یافته ها دلالت بر تاثیر الگوی غذایی غربی بر پیامدهای رفتاری نوجوانان دارند. پیامدهای رفتاری بهتر با جذب بالای میوه های تازه و سبزیجات پر برگ مرتبط می باشند.

کلید واژگان: مواد مغذی، سلامت روانی، نوجوانی، رفتار، مطالعه گروه بارداری استرالیای غربی.

 

خلاصه اي از متن اصلي:

مقدمه

نوجوانی مهم ترین دوره تغییر بیولوژیکی و رشد بالقوه به شمار می رود. برآورد داده های همه گیر شناسی جهانی در حال حاضر گویای آن است که از هر 5 بچه احتمالاً یک نفر در زمان رسیدن به سن قانونی (دوره بزرگسالی) به مشکل سلامت روانی دچار می شود، و 50 درصد همه مشکلات مربوط به سلامت روانی در طول دوره نوجوانی تشدید می شوند (Belfer,2008). مطابق با بازبینی و نظارت ملی استرالیا، 14 درصد از افراد 13 تا 17 ساله از لحاظ بالینی دچار مشکلات سلامت ذهنی هستند (Sawyer,2000). این تحقیق و سایر تحقیقات انجام شده رابطه بین مسئله سلامت روان ، خودکشی و همچنین دیگر رفتارهای تهدید کننده سلامتی من جمله دخانیات، مصرف نوشیدنی های الکلی و دارو را اثبات نموده اند (Patton,2002). سازمان سلامت جهانی (WHO) سلامت ذهنی را به عنوان مهم ترین مسئله سلامتی در نوجوان تلقی کرده و پیش بینی می کند که مشکلات مربوط به سلامت روانی یکی از جدی ترین مسائل سلامت جهانی تا سال 2020 خواهد بود (سازمان سلامت جهانی 2005). بنابراین، عوامل تحقیق که بر سلامت روان تاثیر داشته و در رفتار و خلق و خوی افراد جوان به وضوح دیده می شود از ارجحیت بالایی برخوردار می باشند.

روش ها

جوامع تحقیق

تحقیق Raine تحقیق طولی گروه باردار است. زنان باردار (n=2900) بین هفته 16 و 20 بارداری از طریق کلینیک دولتی بیمارستان کینگ ادوارد و کلینیک های خصوصی در Perth استرالیای غربی از ماه می سال 1989 تا نوامبر سال 1991 ثبت نام شدند. برای ثبت نام این زنان باید از شرایطی چون داشتن مهارت های زبان انگلیسی به حد کافی، ارائه KEMH و اقامت در استرالیای غربی تا زمان متولد شدن کودک برخوردار بودند (Newnham,1993). از مجموع، 2868 نوزاد (96 درصد) در زمان تولد برای پیگیری و اعمال بعدی حضور در آنجا حضور داشتند.

پیامدهای سلامت روانی

شاخص های سلامت روانی نوجوان با استفاده از فهرست رفتار کودک در سنین 18-4 (CBCL/4-18) اندازه گیری شده است، بدیهی است از لحاظ تجربی 118 مورد اندازه گیری مورد تایید بوده و ابزار غربالگری مفیدی برای مسائل روانی کودک توسط مراقب اولیه نوجوان انتخاب شده است (Warnick,2008). لازم به ذکر است CBCL/4-18 عموماً برای اندازه گیری ابعاد رفتاری کودک و نوجوان به صورت امتیاز پیوستگی به کار گرفته می شود و علاوه بر آن عواملی به امتیازات سندروم بالینی افزوده می شوند که عبارتند از: گوشه گیری، شکایات بدنی، اضطراب/ افسردگی، مسائل اجتماعی، توجه، افکار، پرخاشگری و بزهکاری (Achenbach,1991). امتیاز T برای رفتار در نظر گرفته شده است (انحراف معیار برابر با 11.67 و میانگین برابر با 46.53 است).

پرسشنامه تکرار مواد غذایی

جذب معمولی رژیم غذایی در نوجوان در طی 12 ماه گذشته با استفاده از پرسشنامه نیمه کمی تکرار مواد غذایی (FFQ) ارزیابی و سپس توسط سازمان تحقیقات صنعتی و علمی (CSIRO) در Adelaide استرالیا توسعه یافته است (Baghurst and Record,1984). FFQ توسط مراقب اولیه در رابطه با تحقیق بر روی نوجوانان انتخاب می شود. از پاسخ دهندگان در مورد تکرار معمولی مصرف 212 ماده غذایی و نوشیدنی های الکلی به جزء الکل در مقایسه با اندازه استاندارد و اندازه گیری های خانگی (قاشق غذاخوری، فنجان، اسلایس و ...) سوالاتی پرسیده شده است.

الگوهای غذایی مبتنی بر تحلیل عامل ها در چندین جایگاه به کار رفته اند و نشان داده اند که برای توصیف جذب رژیم غذایی مناسب می باشند (Newby and Tucker,2004). ما قبلاً الگوهای رژیم غذایی را با استفاده از تحلیل عامل توصیفی در فهرست افراد 14 ساله شناسایی نموده ایم (Ambrosini,2009). نخست، 212 ماده غذایی در FFQ به صورت فهرست وار تهیه شده و به 38 گروه ماده غذایی (جدول 1) تقسیم می شوند و اینها همه مشابه آنهایی هستند که توسط بقیه نیز مورد استفاده قرار گرفته اند (Hu,2000). هر 38 گروه ماده غذایی با استفاده از روش حداکثر احتمالات در تحلیل عامل ها گنجانده شده اند.

متغیرهای کنترل

ما  انواع مختلف عامل هایی را در نظر می گیریم که می توانند بر روابط بین الگوهای غذایی و سلامت روانی تاثیر بالقوه ای داشته باشند.

جذب انرژی کل

ما در مدل های چند متغیره برای تضمین این که رابطه مشاهده شده بین الگوهای غذایی و سلامت روان از جذب انرژی کل در نوجوانان مستقل است، جذب انرژی کل را تعدیل می نماییم. این فرآیند تعدیل تغییر برونی را کنترل نموده و از این جهت انجام می شود که جذب مواد مغذی در جوامع با جذب انرژی کل رابطه مثبت دارند (Willett and Stampfer.1986). علاوه بر آن، برخی از مواد مغذی ممکن است با بیماری و جذب انرژی مرتبط باشند (lyons,1983).

عوامل سبک زندگی

از نوجوانان در این تحقیق پرسیده شده است که هر چند وقت یک بار در ساعات خارج از مدرسه در هر هفته ورزش می کنند. در اینجا ورزش به عنوان فعالیتی تعریف شده است که سبب استنشاق و عرق کردن می شود. این داده ها بر اساس تحقیقات قبلی به صورت 1) ورزش کمتر از یک بار در هفته 2) ورزش یک تا سه بار در هفته 3) ورزش بیشتر از سه بار در هفته گروه بندی می شوند (Ambrosini,2009).

اندازه گیری های فیزیکی

تحقیق آموزشی به ثبت اندازه گیری های قد و وزن با استفاده از تجهیزات استاندارد کمک شایانی می نماید.

خصوصیات خانوادگی و جامعه شناختی

مراقب اولیه اطلاعاتی در مورد آموزش مادر، درآمد کنونی خانواده و نظام خانوادگی فراهم می کند. آموزش مادر به صورت متغیر پیوسته ارزیابی شده و نشان دهنده بالاترین سال آموزش تکمیلی می باشد. درآمد سالانه خانوار قبل از مالیات بندی به صورت متغیر مقوله ای تجزیه- تحلیل شده و نظام خانواده به صورت پاسخ های بله/ خیر و زندگی با والدین به تنهایی ارزیابی می شود.

تجزیه- تحلیل آماری

سه امتیاز CBCL T پیوسته برای تحقیق در مورد پیامدهای رفتاری بررسی شده است:

1) امتیاز کلی CBCL

2) امتیاز درونی کردن

3) امتیاز برونی کردن. بقیه امتیازات برای اثبات این مسئله تجزیه- تحلیل شده اند که آیا مدل ما خوب و مناسب است.

نتایج

از 1784 مراقب اولیه که CBCL را کامل کرده اند، 1598 نفر آنان داده های کاملی از الگوهای غذایی برای تجزیه- تحلیل تهیه کرده اند. متوسط سن نوجوانان این تحقیق 14.01 است . و در بازه 15.0-13.0 قرار دارند. در جدول 3 مشخصات هر نمونه نشان داده شده است.

بحث

نتایج ما حاکی از آن هستند که امتیازات بالای CBCL دلالت بر بدتر شدن سلامت روان در اوایل دوره نوجوانی داشته و با افزایش جذب الگوی غذایی غربی به ویژه غذاهای آماده، گوشت قرمز و شیرینی جات ( و از این قبیل موارد) مرتبط هستند. با تحقیقات انجام شده دریافتیم که، افزایش امتیازات رفتاری با جذب بالای سبزیجات سبز پر برگ و میوه ها رابطه نزدیکی دارد، اما در مجموع با الگوی رژیم غذایی سالم و بهداشتی مرتبط نمی باشند.

محدودیت ها و نقاط قوت تحقیق

با توجه به دانش و اطلاعات ما، این نخستین تحقیق از جوامع برای بررسی سلامت روان و ارزیابی امتیازات رفتاری و الگوهای غذایی در نوجوانان می باشد، اگرچه تحقیق حاضر بچه های کوچک را نیز مورد مطالعه و بررسی دقیق قرار داده است (Wiles 2007).

نتیجه گیری

به طور خلاصه، ما در فهرستی از جوامع نوجوان نشان داده ایم که امتیازات رفتاری با الگوهای غذایی مرتبط هستند.

 

ترجمه مقاله رشته روانشناسي، ترجمه مقاله رشته پزشكي،
مقالات ترجمه شده رشته روانشناسي، مقالات ترجمه شده رشته پزشكي

دسته بندی: 🔺ترجمه و تحقیق » رشته پزشکی (مقالات_و_تحقیقات)

تعداد مشاهده: 8739 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 16

حجم فایل:167 کیلوبایت

 قیمت: 28,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل