فایل تفاوت رونق توليد با جهش توليد

دسته بندي : کالاهای دیجیتال » رشته اقتصاد (آموزش_و_پژوهش)

 

فهرست

مقدمه. 3

نام‌گذاري سال 99 به نام جهش توليد توسط رهبر انقلاب اسلامي.. 4

جهش توليد، نبض جامعه ايراني.. 6

پتانسيل اقتصاد ايران براي جهش توليد. 7

رونق توليد، لازمه جهش توليد. 7

تفاوت جهش توليد و رونق توليد. 9

نتيجه‌گيري.. 12

منابع. 13

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مقدمه

سال گذشته «رونق تولید» نام داشت و لذا باید بین این نام‌گذاری و شعار امسال به‌عنوان جهش تولید تفاوت قائل شد و با شناخت صحیح درباره آن اظهارنظر کرد.

با توجه به ناگذاری سال گذشته تحت عنوان سال رونق تولید به نظر می رسد در سال جدید باید گام های برداشته شده در مسیر «رونق تولید» در سال ۹۸ با یک جهش همراه شود جهشی که آثار آن در زندگی مردم ملموس باشد (رزم‌حسيني، 1399).

ما در بحث اقتصاد و تولید دو موضوع را در ادبیات اقتصادی مشاهده می کنیم، یکی اینکه تولید باید در حد ظرفیت کامل صورت بگیرد و منظور از ظرفیت کامل این است که تولید ما از تمام سرمایه، نیروی کار و مواد اولیه ای که در کشور وجود دارد و در اختیار این بخش قرار می گیرد، استفاده کند. خب در شرایطی که اقتصاد ایران در رکود به سر می برد باید تلاش کنیم اقتصاد کشور را از این رکود خارج کنیم؛ زمانی که سیاست هایی تبیین و اقداماتی انجام شود که اقتصاد کشور از رکود خارج شود بحث رونق تولید مطرح می‌شود. به این معنا که باید بتوانیم از ظرفیت هایی که تاکنون استفاده نشده استفاده کنیم و در واقع ظرفیت‌های خالی تولید مورد توجه قرار گیرد  (شاهداني، 1399).

 

نام‌گذاري سال 99 به نام جهش توليد توسط رهبر انقلاب اسلامي

رهبر انقلاب اسلامی در پیام نوروزی خود، با اشاره به نام‌گذاری سال ۹۸ به رونق تولید و تحرکات مثبت انجام گرفته در سال گذشته، سال ۹۹ را به نام جهش تولید نام‌گذاری کردند و درباره چرایی نام‌گذاری امسال به جهش تولید فرمودند:

«.. سال گذشته گفتیم «رونق تولید»، امسال بنده عرض می‌کنم «جهش تولید»؛ امسال سالِ جهشِ تولید است. این شد شعار امسال؛ کسانی که دست‏اندرکار هستند جوری عمل کنند که تولید ان‏شاء‏الله جهش پیدا کند و یک تغییر محسوسی در زندگی مردم ان‏شاء‏الله به وجود بیاورد.» هرچند تا رونق تولید به معنای واقعی، فاصله زیادی داریم، اما تحقق همین مقدار با توجه به مشکلات بزرگی که سال گذشته کشور داشت، از سیل گسترده ابتدای سال ۹۸ و خسارت‌های سنگینی که به کشور وارد آمد تا آشوب‌های آبان ماه و از بین رفتن بخشی از زیرساخت‌های کشور تا ویروس کرونا که عملاً در ماه پایانی سال، کل فعالیت‌های کشور را تعطیل کرد در کنار یک سال تحریم گسترده و بی سابقه دشمنان ملت ایران، می‌توان گفت ایران عزیز برای رونق تولید کارهای بزرگی را انجام داد و همین اقدامات است که امید به «جهش تولید» را در سال ۹۹ به وجود آورده است و رهبری معظم انقلاب را بر آن داشته تا از ظرفیت به وجود آمده در سال ۹۸ برای رسیدن به نقطه جهش در سال ۹۹ بهره گرفته شود.

۷- کاهش وابستگی به نفت به خاطر تشدید تحریم و افزایش صادرات غیرنفتی؛

جهش توليد، نبض جامعه ايراني

اقتصاد در تمامی ابعاد جامعه کاربردی است و تنها یک موضوع خاص را دربرنمی‌گیرد. جامعه نیاز مبرم به اقتصاد دارد و به نوعی نبض جامعه با اقتصاد رقم می‌خورد. هر دولت یا کشوری که با مسئله اقتصادی رو به رو می‌شود، اگر آن مساله به سرعت رفع نشود، به مشکلات بزرگتری خواهد انجامید.

پتانسيل اقتصاد ايران براي جهش توليد

ابعاد بحث بسیار گسترده است که باید کنار هم قرار گیرد، تا در نهایت منجر به جهش تولید شود. اگر نگاهی به عناوین سال های قبل داشته باشیم، می­‌بینیم که حداقل عناوین انتخاب شده ۱۰ سال گذشته، در راستای مباحث اقتصادی بوده است. ما از سال‌های قبل اقداماتی انجام داده ایم تا اقتصاد کشور را بزرگتر کنیم. یکی از محورهای اصلی اقتصاد تولید است؛ اما عنوان امسال برای این است که تولید، جهش یابد.

اکنون باید چه کنیم که جهش رخ دهد تا رشد چندین ساله منفی کشور را جبران کنیم یا برخی سال‌هایی که رشد اقتصادی در آنها نزدیک صفر یا منفی بوده است، جبران شود. وقتی رشد تولید منفی شود بر درآمد سرانه، قدرت خرید و زندگی افراد تاثیر می­‌گذارد. بنابراین، کاستی‌های تولید را باید در سال‌های قبل جبران کرد.

رونق توليد، لازمه جهش توليد

به نظر می آید، گاهی رویکرد یک شعار، جنبه تبلیغی و تشویقی آن است و به نوعی با هدف فرهنگ سازی صورت میگیرد، واژگانی نظیر «حمایت» می توانند بیانگر چنین رویکردی باشند. نامگذاری سال گذشته یعنی «رونق تولید»، از سنخ سیاست های تجویزی بود که لزوم ورود و مداخله سیاستگذار و نقش آفرینی توأمان دولت و ملت را به صورت همزمان نشان می داد ولی نامگذاری امسال، اندکی متفاوت تر است …

«جهش تولید»، صرفاً یک جهتگیری نیست بلکه یک تجویز راهبردی است. تجویزی که علاوه بر راهبردی بودن رویکرد «راهبری» نیز در آن هویداست. جهش تولید را چه از سنخ «همپایی فناورانه» یا همان «catch up» در نظر بگیریم و چه از سنخ مولفه های یک رشد پایدار، نیازمند توجه به چند ملاحظه است:

به طور خلاصه، جهش تولید بیشتر از آنکه از نوع مصرف کالای ایرانی باشد از سنخ جریان سازی امر تولید هدفمند در کشور است، هر چند به هیچ وجه از ارزش رویکرد مصرف کالای ایرانی نمی کاهد و قطعاً تحقق این شعار، تقویت کننده شعار جهش تولید نیز خواهد بود (نوروزي، 1399).

تفاوت جهش توليد و رونق توليد

یکی دیگر از ابعاد مهم جهش تولید، مقایسه آن با رونق تولید و اینکه در سال گذشته به این مهم دست یافته‌ایم یا خیر که طبق اعتقاد اکثر کارشناسان در سال گذشته رونق تولید به معنی واقعی کلمه رخ نداده و راه زیادی برای رسیدن به جهش تولید وجود دارد. 

به همین جهت راهبرد رونق تولید سال ۱۳۹۸ و راهبرد جهش تولید سال ۱۳۹۹ که از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی ارائه شده به لحاظ مبانی علمی کاملا مستحکم است. علاوه بر این هر دو راهبرد رونق تولید و جهش تولید به لحاظ ضرورت و در اولویت قرار گرفتن در سال های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ حساب شده و قابل دفاع می باشند.

تحقق شعار سال ۱۳۹۹ خواهد داشت. چراکه بدون برنامه مناسب و قوانین صحیح از سوی مجلس و بدون نظارت بازدارنده از فساد و پیش برنده‌ی تولید و مبارزه قاطع با مفسدان از سوی قوه قضائیه، جهش تولید امکان‌پذیر نخواهد بود (رشوند، 1399).

نتيجه‌گيري

در ادامه‌ی نامگذاری اقتصادی سال‌ها در یک دهه اخیر، امسال نیز با شعاری اقتصادی آغاز شد: «جهش تولید» مسئولان امر بر این عقیده هستند که در سال گذشته رونق تولید رخ داده است و حالا زمان جهش شاخص‌‌های اقتصادی مرتبط با تولید است. در مقابل این ارزیابی مسئولان دولتی اما کارشناسان و فعالان اقتصادی نیز هستند که معتقدند با توجه آنچه از شاخص‌های اعلامی حوزه اقتصاد همچون نرخ رشد اقتصادی و میزان بیکاری مشخص است فاصله اقتصاد ایران تا رونق، فاصله‌ای قابل توجه است. در سال 1399 با شعار جهش ت

منابع

خبرگزاري آرمان اقتصادي (1399). نقشه راه جهش توليد از زبان اقتصاددانان. قابل دسترس در:

https://armaneghtesadi.com/488927/1399/02/21/

خبرگزاري ايرنا (1399). جهش توليد، نبض جامعه ايراني. قابل دسترس در:

https://www.irna.ir/news/83742448

ذاكري، ناصر (1399). جهش توليد چگونه قابل تحقق است؟. روزنامه شرق، شماره 3686، قابل دسترس در:

https://www.magiran.com/article/4027475

رزم‌حسيني، عليرضا (1399). موانع و راهکارهای جهش تولید در خراسان رضوی/ ضرورت برنامه‌ریزی راهبردی و آینده‌نگرانه. خبرگزاري بازار، قابل دسترس در:

https://www.tahlilbazaar.com/news/14704/

دسته بندی: کالاهای دیجیتال » رشته اقتصاد (آموزش_و_پژوهش)

تعداد مشاهده: 4773 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.docx

فرمت فایل اصلی: .docx

تعداد صفحات: 12

حجم فایل:41 کیلوبایت

 قیمت: 25,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل