كار تحقيقي حقوق شرايط و آثار طلاق در فقه اهل تسنن و حقوق ايران

دسته بندي : کالاهای دیجیتال » رشته حقوق (آموزش_و_پژوهش)
چکیده    1
مقدمه    2
الف) اهمیت موضوع    2
ب) اهداف تحقیق    6
ج) پرسشها    6
د) فرضیهها    6
ه) روش تحقیق    7
تفکیک طلاق از فسخ نکاح    7
بند اول: وجوه اشتراک    15
بند دوم: وجوه افتراق    16


چکیده
گاهی زندگی زناشویی دچار تنش¬های شدید می¬شود و از هم فرو می¬پاشد، شریعت اسلام در ارتباط با پیامدهای جدایی میان زن و شوهر و مراعات حقوق هر یک از آن¬ها احکام و رهنمودهایی وضع نموده است. در مذاهب اربعه و فقه امامیه خاتمه دادن به روابط زناشویی یا بر اساس خواست یک طرفه مرد از طریق «طلاق» و یا بر مبنای خواست و اراده طرفین از طریق «خلع» انجام می¬پذیرد.
گاهی نیز ممکن است این جدایی از طریق «رجعت» یا «عقدی جدید» دوباره به حالت اولیه بازگردد یعنی ادامه زندگی زن و شوهر از سر گرفته شود و یا از طریق محاکم شرعی یا دادگاه به خاطر اسباب و عوامل معینی میان زن و شوهر طلاق و جدایی انجام پذیرد و یا از طریق مسائل جداگانه¬ای مانند «ایلاء، ظهار و لعان» پایان زندگی زناشویی آن¬ها رقم زده شود. در همه حالات جدایی میان زن و شوهر رعایت عدّه و به عزا نشستن زن بعد از طلاق و جدایی یا فوت مرد ضروری است.
کلید واژگان
واژگان اصلی: نکاح، طلاق، فسخ، افتراق جسمانی
واژگان مرتبط: مهریه، نفقه، عده، رجوع
مقدمه
الف) اهمیت موضوع
خانواده به عنوان اولین واحد اجتماعی و کوچک ترین آن، یگانه ساختار اجتماعی با دوام و هماهنگی است که از دیرباز در زندگی بشر وجود داشته و برآورده مهم ترین خواسته های حیاتی انسانی و برقرارکننده روابط اجتماعی اوست، ساخت و کیفیت روابط افراد تشکیل دهنده و شرایط حاکم برآن تأثیر انکار ناپذیر در آینده کودکان امروز، پدران و مادران فردای جامعه که دارای رفتار، منش، بینش و عاداتی خواهند بود که اساس و شالوده آن در محیط خانواده ریخته شده است به عبارت دیگر این کانون خانوادگی است که تا حدود قابل ملاحظه ای طرز تفکر و روش اجتماعی آینده را تعیین می¬کند. سعادت و بدبختی طفل ارتباط مستقیم با شرایط معنوی و مادی خانواده او دارد. رفتارهای بزهکار دربرابر جامعه تا حدود زیادی با توجه به ویژگی¬های محیط خانوادگی او رقم زده شده است.
مطالعه در رابطه با اثر پاشیدگی کانون خانوادگی بر روی شخصیت و روان طفل و نهایتاً رفتارها و هنجارهای وی، از دیرباز سابقه داشته و از قدیم الایام مورد توجه و امعان نظر متفکرین بوده است.
فقدان پدر، گذشته از مشکلات مادی که برای خانواده ایجاد می نماید، از جنبه تربیتی و عاطفی سخت ترین ضربات و عمیق ترین جراحات بر روان و روح طفل وارد می سازد. عدم وجود پدر به علت کمبودی که در تربیت طفل و مشکلاتی که در رشد و نگهداری و پرورش وی ایجاد می شود، تنها در موارد فوت حادث نمی¬شود، ناسازگاری با مادر یا فرزندان، بدخلقی، دوری عاطفی و تربیتی، عدم توجه به خانواده، از جمله مواردی هستند که با عوارض فقدان پدر، درنتیجه تفاوت چندانی ندارد، کمبود مادی یا معنوی وجود مادر نیز منشاء مشکلات مشابه می¬گردد.
بنابراین فقدان والدین تنها به صورت فیزیکی مطرح نیست، بلکه وجود معنوی و فعال آن ها از جهات انجام رسالت بشرسازانه، خود مد نظراست. پدر و مادر مسئول ایجاد اخلاق حسنه، ملکات نفسانی، اوصاف انسانی با ابزار تربیت در طفل می¬باشند، زیرا شخصیت طفل آینه تمام نمای روش تربیتی والدین است. 
توفیق در ایجاد یک محیط سالم مستلزم تفاهم والدین می باشد ، زیرا حتی اگر والدین وجود داشته ولی با هم تفاهم نداشته و محیطی پر اغتشاش، مملو از جنگ اعصاب و خالی از دوستی و صفا و صمیمیت به وجود آورند، وجودشان به اندازه عدمشان و شاید بیشتر به روحیه و اخلاق طفل لطمه جبران ناپذیری وارد می سازد. طفل در یک محیط خانوادگی به چندعامل ثبات، امنیت، آرامش و محبت نیازمند است. مطالعه فراوانی که تاکنون به وسیله جرم شناسان به عمل آمده همگی مؤید این مطلب است که در محیط پراغتشاش و پر جنجال و خانواده فاقد ثبات و همزیستی زندگی کرده¬اند بیشتر به سوی بزه تمایل نشان داده¬اند. روان شناسان، جامعه شناسان و روان پزشکان بر این نکته که خانواده مغشوش یا جدا در هدایت افراد به سوی ناسازگاری انحراف نقش فعالی دارند هم عقیده اند و بعضی معتقدند که درصد زیادی از بزهکاران نتیجه طلاق و از هم پاشیدگی خانوادگی می¬باشد. در خانواده های متزلزل و از هم پاشیده، هیجان-ها و اضطراب های عصبی و تحریک مداوم که در اثر اختلافات و برخوردهای والدین ایجاد می شود حالات و رفتارهای فرزندان را شدیداً تحت تأثیر قرار داده، عدم رشد قوای عاطفی به صورت طبیعی، افسردگی و ایجاد نفرت و بی¬تفاوتی نسبت به اطرافیان را باعث می¬گردد. خـانواده از هم پاشیده و متزلزل نه تنهـا باعث ایجـاد اختلالات روانی و شخصیتی طفل می¬گردد بلکـه سبب بسیاری از خود کشی ها و فرارها نیز می¬باشد.


ج) پرسش¬ها
1) چرا علیرغم پیش بینی استقلال احوال شخصیه(علی الخصوص طلاق)برای اقلیت¬های مذهبی درقانون اساسی ایران، رویه واحدی درمیان اقوام و فرقه¬های اهل تسنن مخصوصاً در یک قومیت و منطقه معین با مذهب خاص وجود ندارد؟
2) چرا در امور مشابه در محاکم قضائی تعارض و تشتت آراء وجود دارد؟
3) وجوه اشتراک و افتراق احکام وشرایط و آثارطلاق در فقه اهل سنت با فقه امامیه درقانون مدنی ایران کدامند؟
د) فرضیه¬ها
1) باوجود تصریح قانونگذار برتسری آیین سنت¬های مذهبی اهل تسنن درطلاق و... خودشان، ولی هنوز زمینه وبستراجرای آن ازجمله آموزش قضات در دانشکده های علوم قضائی وحوزه های علمیه فراهم نشده است.
2) وجود علما و مراجع مذهبی متعدد اهل تسنن و بسنده نمودن برخی از آنان به احکام و مسائل روزمره و عملی و به طورکلی پایین بودن سطح تحصیلات عالیه ایشان.
3) وجودچهارفرقه مذهبی(حنفی، شافعی، حنبلی، مالکی) وحدوث مسائل اختلافی.
4) عدم گردآوری و تدوین و تصویب مجموعه¬ای واحدتوسط قانونگذار به منظور یکسان سازی و اعمال رویه واحد برای هر یک ازمذاهب خمسه البته با ارجحیت و اولویت اکثریت فقها و علمای مذهب مربوطه.
ه) روش تحقیق
روش تحقیق به صورت نظری و کتابخانه¬ای بوده و برای تطبیق مطالب از کتب و مجلات حقوقی مختلف، استفاده شده است. در مقایسه عناوین سعی شده نظریات علمای حقوق و فقها بیان گردد.

دسته بندی: کالاهای دیجیتال » رشته حقوق (آموزش_و_پژوهش)

تعداد مشاهده: 2899 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.docx

فرمت فایل اصلی: docx

تعداد صفحات: 22

حجم فایل:66 کیلوبایت

 قیمت: 35,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل