تحقيق طلاق از لحاظ حقوقي

دسته بندي : کالاهای دیجیتال » رشته حقوق (آموزش_و_پژوهش)
چكيده    1
مقدمه    2
پیرامون طلاق    3
طلاق رجعی    3
طلاق بائن    3
اصلاحیه مقررات مربوط به طلاق    4
طلاق از طرف زوج    5
مدارک لازم جهت تشکیل پرونده طلاق از طرف زوج    6
طلاق از طرف زوجه    6
آثار مالي طلاق    7
اشکال مختلف دادخواست در محاکم خانواده    8
علل و عوامل طلاق    9
طلاق عُسر و حَرَجي    10
فسخ نکاح    11
وجوه اشتراک فسخ نکاح با طلاق:    11
وجوه اختلاف فسخ نکاح با طلاق    11
وکالت در طلاق    12
نتیجه گیری    13
منابع    14


چكيده
امکان انحلال خانواده از اموری است که درباره سود و زیان آن گفتگو بسیار شده است. تعارض دلایل به گونه ای است که حقوق موضوعه کشورها و علمای اجتماعی نیز نتوانسته اند در این باب به توافق کامل برسند. در لزوم پیش بینی طلاق استدلال شده است که اگر زن و مرد در زندگی مشترک خود احساس آسایش و نیک بختی نکنند، چرا باید ناگزیر از ادامه آن باشند؟ احترام به شخصیت و آزادی انسان ایجاب می کند که اگر نتوانسته است کانون محبتی تشکیل دهد تا پایان عمر محکوم به ادامه آن نباشد. باید در استقرار خانواده کوشید، ولی حفظ سلول فاسد نیز ثمری برای جامعه ندارد. پیش بینی طلاق به عنوان امری مکروه ولی لازم، مفید است اما باید موارد آن ، در چارچوب اخلاق و باورهای عمومی محدود باشد. در اسلام با همه توصیه هایی که در آن نسبت به حفظ خانواده و احتراز از طلاق شده است، از نظر حقوقی مرد می تواند هرگاه بخواهد زن خود را طلاق دهد و زن نیز اختیار داردتا در موارد خاص از دادگاه درخواست طلاق کند. در این مقاله سعی کرده ایم با بررسی تطبیقی طلاق در فقه و حقوق مدنی ایران به ابعاد مختلف از جمله تعریف، خصوصیت، موجبات و شرایط طلاق بپردازیم.

مقدمه
طلاق حقی نیست که به مرد اعطا شده باشد و از زن بازداشته شده باشد بلکه طلاق آخرین راه چاره ایست که برای پایان دادن به زندگی های بدون عاطفه و مشقت بار در نظر گرفته شده است به همین لحاظ مسولیت فردی که اختیار بیشتری در این موضوع دارد بیشتر است لذا باید توجه داشت افرادی که از روی هوا و هوس به این امر اقدام میکنند و با بروز کمترین اختلافات آنرا چاره کار خود میدانند روزی باید در مقابل خداوند متعال پاسخگو باشند که آیا واقعا امکان ادامه زندگی به هیچ وجه وجود نداشته و آیا آنها همه سعی خود را برای ادامه زندگی کرده اند؟
باید بدانیم  روابطی که از جهت ایجاد نکاح بوجود آمده جوانب مختلفی را شامل میشود از یک طرف پیوند عاطفی ایجاد شده اغنا کننده روح تشنه دو انسان تنها میتواند باشد و از جهات دیگر نیازهای مسلم و طبیعی انسان به مسیر سالم و امن هدایت میشود.اما قاعده کلی که بر روابط زن و مرد حاکم میشود حقوق خاصی را برای طرفین بهمراه میاورد.که طلاق تمام آنها را تحت تأثیر خود قرار میدهد.
در شرع طلاق بخواسته مرد یا زن و یا هر دوی آنها میباشد . اما در صورتی که زن نخواهد با مرد زندگی کند به این ترتیب عمل میکند که پیشنهاد میدهد تا مرد از حقوقی که بر گردن زن دارد بگذرد چون به محض عقد دائم زن متعهد شده تا آخر عمر عهده دار نیازهای مرد باشد و مرد هم همین تعهد را قبول کرده است.
 
در این مرحله پذیرفتن یا رد این مساله که زن را از عهده مسولیت هایش رها کند به عهده مرد میباشد و معمولا در کنار این تقاضای زن نوعی بخشش هم همراه میشود ، که مثلا زن میگوید حاضرم فلان مقدار از مهریه خود را هم به مرد ببخشم تا رها شوم . اما در کل اگر شرایط خاصی نباشد و وکالتی داده نشده باشد پذیرفتن این مساله بعهده مرد میباشد . شکل دیگر مساله به این صورت است که مرد پیشنهاد دهنده است اما در این حال قضیه فرق میکند.
براساس شرع و قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران مرد می تواند هر زمان که خواست زوجه خود را طلاق دهد فقط باید تکلیف مسائل مالی همسرش را مشخص کند.مسائل مالی زوجه که مرد باید تکلیف آن را مشخص کند شامل: ( مهریه , نفقه , اجرت المثل ,  نحله  , تنصیف دارایی) می شود.
پیرامون طلاق
عدم ثبت ازدواج مانع از رسیدگی به درخواست طلاق در دادگاه نیست.
اگر طلاق به وکالت صورت گرفته باشد. مثل این است که موکل شخصا طلاق داده است و در این صورت حکم آن از لحاظ رجعی یا باءن بودن حک طلاقی است که موکل می دهد.
توضیح: اگر وکیل زوج اقدام به طلاق زوجه از طرف زوج نماید نوع طلاق همان خواهد بود که اگر زوج قصد آن را داشته است.
فرقی ندارد درعقد موقت مدت آن چقدر باشد چه یک روز و چه نود و نه سال ! طبق ماده 1139 قانون مدنی طلاق مخصوص عقد دائم است. طلاق به علت عسر و حرج طلاق بائن است .

دسته بندی: کالاهای دیجیتال » رشته حقوق (آموزش_و_پژوهش)

تعداد مشاهده: 3400 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.docx

فرمت فایل اصلی: docx

تعداد صفحات: 14

حجم فایل:149 کیلوبایت

 قیمت: 20,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل