تحقيق بزهكاري مردان و بزهكاري زنان

دسته بندي : کالاهای دیجیتال » رشته حقوق (آموزش_و_پژوهش)

چكيده
بخش بزرگی از مطالعات تجربی از داده های مرتبط با مجرمان مرد استفاده نموده اند و در نتیجه نظریه هایی نیز که ساخته شده است به تبیین اینکه چرا پسران و مردان قانون شکنی می کنند می پردازند. بخشی از این غفلت و نادیده گرفتن زنان ناشی از توزیع نامتناسب مردان در مقایسه با زنان در ارتکاب به جرم ، بویژه جرائم جدی وخطرناک، و این امر بود که بخش اعظمی از جمعیت زندان ها را نیز مردان تشکیل می دادند. دلیل عمده دیگر در نادیده گرفتن جنسیت در تحلیل های جرم شناسی ، همانطور که در سایر رشته های علمی نیز وجود دارد ، این بود که تقریبا همه جرم شناسان مرد بودند: مردان درباره مردان می نوشتند و مطالعه می کردند .
مقدمه
موضوعی که به همان اندازه نگران کننده بود این بود که در موارد نادری نیز که مجرمان زن مورد توجه قرار می گرفتند نتایج تحقیقات به همان اندازه جنس گرایانه بود . اگرچه استثنائاتی هم وجود داشت اما پژوهشگران عموما جرم خویی زنان را به عنوان جدایی از رفتار زنانه طبیعی می نگریستند – رفتار زنانه به معنی رفتار منفعل ، مادرانه و نجیبانه بود. چه چیز علت چنین رفتار غریب و نامعمولی می شد ؟ اینگونه اندیشیده می شد که قانونشکنان زن دارای نقصی در ساختار بیولوژیکی و یا درون روانشان بودند . بنابراین نقش زنانه سنتی به عنوان حالت نرمال نگریسته می شد و هرگونه جدایی از این نقش های  سنتی به عنوان حالت غیر عادی و مجرمانه در نظر گرفته می شد . در این چشم انداز فاکتورهای اجتماعی بویژه نابرابری های مبتنی ر جنسیت ، اهمیت علی چندانی در رفتار زنان و مردان نداشت .
مردان و زنان، بزهكاري
چنین نظریه پردازی های مرد محورانه ای از آغاز دهه 1970 تا به امروز به عنوان جنس گرایانه بودن و از نظر نظری ضعیف بودن به چالش کشیده شده است. یک رویکرد بازنگرایانه ایکه جنسیت را در مرکز تحلیل نظری قرار داد به اشکال مهمی بوسیله پیدایش جنبش زنان و مبارزه برای برابری بین جنس ها تغذیه شد . این جنبش دارای دو اثر قابل ذکر بود . نخست همانگونه که فرصت های آموزشی و شغلی گسترش داده می شد تعداد روافزونی از زنان وارد حوزه جرم شناسی می شدند ،و با خود بینش های جدیدی را که بر خلاف بینش های جرم شاسان مرد در تاریخ های شخصی شان ریشه داشت آوردند . دوم، جنیش زنان توجه خود را بر موقعیت اجتماعی زنان در برابر مردان متمرکز می نمود. برای بسیاری از جرم شناسان هم اکنون – بویژه پژوهشگران زن – این ایده که جرم تاثیری در جرم و عدالت جنایی ندارد غیر معمول به نظر می رسد .

بزهكاري زنان، زير ذره‌بين
زمانی که شاهد عمل مجرمانه ای هستیم و یا اینکه خبر اتقاق آن را می شنویم، ناخودآگاه ذهن ما به جستجوی تحلیل واقعه می پردازد ودر پی یافتن پاسخی برای علت می گردد. در این میان برخی از علت ها برای ما قابل درک هستند و برخی دیگر توجیه ناپذیر جلوه می کنند، مانند قتل کودک توسط یکی از والدینش .

 در پی یافتن زمینه های علت وقوع جرم، جرم شناسان و جامعه شناسان زیادی به تبین نظریه های مختلفی پرداخته اند، به طوری که برخی از جرم شناسان، مجرمان را بازمانده های ژنتیکی، شکل های قدیمی تر بشر دانسته اند.
با ورود مباحث زیست شناختی در ابتدا منشاء اکثر جرایم را در فیزیولوژی افراد جستجو می نمودند و این دیدگاه تا مدت زمانی  به عنوان تفکر غالب در جرم شناسی مطرح بود. تا اینکه با ظهور دیدگاه های جدید مقبولیت خود را از دست داد.
دلایل ارتکاب جرم در زنان با تغییر سیاست ها، رویه ها و نگاه ها در حوزه زنان و خانواده ارتباط مستقیم و غیر مستقیم دارد. بسیار ساده اندیشی است که آن را محدود به  نوع تربیت و شخصیت آنان بدانیم. بنابراین در این جا به چند نکته اساسی که از نظر نویسنده مهم هستند اشاره می شود.
1-    طرد اجتماعی
 یکی از علل اصلی انحراف اجتماعی و جرم، طرد اجتماعی است. سه جنبه اصلی در بعد اجتماعی مطرودیت عبارتند از 1- عدم دسترسی به رفاه و خدمات اجتماعی مانند بهداشت،آموزش ...،2- عدم دسترسی به بازار کار 3- فقدان مشارکت اجتماعی.
از آنجایی که زنان از جمله اقشار جامعه هستند که از نظر این سه مولفه دارای فقر نسبی بالایی هستند به خصوص در بحث بازار کار و مشارکت اجتماعی، بنابراین با بالا رفتن آمار طلاق، اعتیاد در کشور و تغییر سبک زندگی و عوامل دیگر زمانی که آنان نتوانند از راه درست (بازار کار) به نیاز مشروع اقتصادی خود برسند اقدام به ارتکاب جرایمی می نمایند که نیاز اقتصادی شان را برآورده سازد.
2-    حقوق شهروندی

از آنجایی که به صورت همپوشانی  نهادهای مختلفی  مسئولیت آگاه سازی، اقدامات مداخله ای و توانمند سازی  افراد را در جامعه بر عهده دارند، بنابراین در راستای پیشگیری و کاهش  جرایم در این حوزه راهکار های زیر پیشنهاد می شود.
1-    صداو سیما به عنوان یک رسانه ملی و بومی نسبت به آگاهی بخشی و انعکاس مشکلات زنان همت نماید.   
2-    ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی نقش مهمی در فرهنگ سازی در راستای پیشگیری از مسائلی مانند جداسازی و طرد اجتماعی ایفا می نمایند. آنان می توانندبا نگاه توان افزایی در سطح جامعه ورود پیدا نماید.

نتيجه‌گيري
امروزه زنان هر قدری که در امور اجتماعی مشارکت بیشتری می‌جویند به همان اندازه هم سهم برابری با مردان در امور مختلف به دست می‌آورند و در نتیجه آمار جرایم آنها سیر صعودی پیدا خواهد کرد. اگر در دوره‌ای توجه به بزهکار مهم تلقی می‌شد و در دوره دیگر بزه‌دیده

دسته بندی: کالاهای دیجیتال » رشته حقوق (آموزش_و_پژوهش)

تعداد مشاهده: 2831 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:

فرمت فایل اصلی: docx

تعداد صفحات: 11

حجم فایل:55 کیلوبایت

 قیمت: 25,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل