كار تحقيقي جرائم رايانه ‌اي در فناوري اطلاعات

دسته بندي : کالاهای دیجیتال » رشته حقوق (آموزش_و_پژوهش)
مقدمه    1
سوال اصلی تحقیق    3
فرضیات تحقیق    4
روش تحقیق    4
پیشینۀ تحقیق    4
سازماندهی تحقیق    5
چرایی دسته بندی    6
ادبیات تحقیق (مفاهیم)    9
مبانی نظری    9
3- پیشینه تحقیق    10
تعریف اینترنت    13
جرائم رایانه ای    13
تاريخچه جرائم فضای سایبر    16
تعریف جرائم سایبری    17
تقسیم بندی جرائم رایانه ای    19
دست یابی غیر مجاز به سیستم ها و خدمات رایانه ای    19
تکثیر غیر مجاز برنامه های رایانه ای    19
آمار جرائم رايانه‌اي    20
کلاهبرداری اینترنتی    21
جرم آینده ، تروریسم سایبر :    27
توسل به وسایل تقلبی    28
کلاهبرداری رایانه ای    30
تعریف کلاهبرداری سنتی :    31
مقايسه كلاهبرداري سنتي با كلاهبرداري رايانه اي    32
مقايسه صحنه جرايم كامپيوتری با جرايم سنتی    34
محدوده صحنه جرم    34
سخت‌افـزارو نـرم‌افـزار عـامل مهــم در ايجـاد صحنــه جرايم ‌كامپيوتري    36
محدوديت‌هـاي فني صحنه‌هاي جرايم كامپيوتري:    36
محدوديت‌هاي حقوقي صحنه‌هاي جرايم كامپيوتري    37
فراسرزميني بودن جرايم كامپيوتري    37
نحوه برخورد قضات با صحنه‌هاي جرايم رايانه‌اي    38
بررسي يكي از صحنه‌هاي جرايم كامپيوتري در ايران    38
وسایل ارتباط از راه دور    40
روند به روز شدن قوانين سايبري در كشورها    47
پیشگیری از وقوع جرایم رایانه ای    49
بررسی قوانین کیفری ایران پیرامون جرایم رایانه ای    54
نتیجه گیری    57
چکیده    59
فهرست منابع تحقیق    61
کتب    61
منابع اینترنتی    63

 
مقدمه
بدون شک ، انجام کارهای مطالعاتی و تحقیقاتی در زمینه موضوعات مهم ، حساس و مبتلا به جامعه یکی از ضروریات حوزه های دانشگاهی است .
و پرواضح است که تساهل و کم کاری در قلمرو تحقیق و پژوهش ، نه تنها مانعی بر ارتقا و داده های علمی و آموزشی می باشد بلکه متأسفانه و به طور حتم عادت به کم کاری در این بخش ، بی مایگی ، تحقیقات و لزوماً عقب افتادگی جامعه علمی را در بر خواهد داشت . حوزه تحقیق در کشورهای جهان سوم و بالاخص رشته های علوم انسانی همواره ، محدودیت منابع جامع روبرو بوده و با توجه عقب ماندگی این کشورها از فناوری های جدید به این کشورها تصویب و به بالتبع  دارای نواقص و معایبی چند خواهد بود . با ورود انسان به عصر ح جدید و گسترش و رشد وسایل ارتباطیو یا به تعبیر دیگر به وجود آمدن دهکدۀ جهانی باالتبع با توجه به نیازهای اجتماعی ضرورت هایی مطرح می شود و از آنجا که امروز سیستم های رایهنه ای و اطلاعاتی مختلف با زندگی اجتماعی ضرورت هایی مطرح می شود .
با ورود این پدیده اجتماعی  در ابعاد مختلف زندگی بشر مانند پدیده ها دیگر اجتماعی همواره با مزایا و معایبی روبرو بوده است . برای نظم بخشیدن به پدیده های اجتماعی نیاز به راهکارهای مناسبی هستیم در حوزه ی علوم اجتماعی این وظیفه بر عهده علم حقوق است که با ارائه راهکارهای مناسب سعی بر ایجاد نظم به پدیده های اجتماعی را دارد از این رو وقوع ناهنجاریهای اجتماعی قابل تصور است . وقوع جرایم مختلف با توجه به مقتضیات زمانی و مکانی متفاوت در هر عصر و زمانی اشکال خاص خود را می یابد ، با ورود رایانه ها در زندگی شخصی افراد و گسترش فناوری اطلاعات سوء استفاده از این وسایل اشکال گوناگونی به خود گرفته است که تحت عنوان جرایم رایانه ای از آن بحث می شود . انواع جرایم رایانه ای توسط افرادی موسوم به هکرها صورت می گیرد . از جمله شایعترین این جرایم که روز به روز نیز بیشتر گسترش می یابد کلاهبرداری اینترنتی است البته در کنار آن جرائم دیگری چون جعل کامپیوتری ، سرقت اینترنتی ، افشای اطلاعات ، و نیز از شایعترین این موارد است .
با توجه به ضرورت بررسی این مقوله مهم در این برهه از زمان که تجارت کالا و تکنولوژی ، دانش فنی و آفرینش فکری برای دولتها مهمتر از تجارت کالا و خدمات شناختی می شود .

بیان مسأله
تعریف جرایم رایانه ای : طبق تعریفی که سازمان ملل متحد از این نوع جرائم نموده جرم رایانه ای
می تواند شامل فعالیتهای مجرمانه ای باشد که ماهیتی سنتی دارند اما از طریق ابزار مدرنی مثل رایانه و اینترنت صورت می گیرد . از طرف دیگر متخصصان سازمان OECD تعریف متفاوتی از آنچه گفته شد ارائه داده اند آنها معتقدند سوء استفاده از رایانه هر نوع رفتار غیر قانونی ، غیر اخلاقی و غیر مجاز مربوط به پردازش خودکار و انتقال داده ها جرم اینترنتی محسوب می شود . از تعاریف ارائه شده می توان به این نتیجه رسید که حقیقتاً ماهیت جرم تفاوتی ندارد و این ابزار است که وقوع جرم در بستر جدید را فراهم
 می نماید . جرائم در فضای سایبری به واسطه تغییرات سریع فناوری اطلاعات در قلمرو سیستم های رایانه ای و مخابرات امکان وقوع می یابند . در این گونه جرائم تأکید بر رایانه نیست بلکه رایانه وسیله ای است که ابزار وقوع جرم قرار می گیرد که به آن نسل سوم جرایم رایانه ای نیز می گویند .حال با بیان این تعریفمی توان به تعریف کلاهبرداری اینترنتی پرداخت .
کلاهبرداری اینترنتی یکی از جرایم موسوم به جرایم یقه سفیدها است که با توسعه اینترنت و ارتباطات گسترش یافته است . در این تعریف ساده از جرایم یقه سفید ها می توان گفت کسانی که به واسطه موقعیت اجتماعی ، اقتصادی و یا سیاسی خود به حقوق اعضاء جامعه تجاوز می کنند شمار این جرائم قرار می گیرند منظور از کلاهبرداری اینترنتی هر گونه کلاهبرداری است که به وسیله برنامه های کامپیوتری و رایانه ای یا ارتباطات شبکه اینترنتی صورت می گیرد مثلاً ازطریق سایت ها   پست الکترونیک  یا اتاق های گفتگو  در واقع کلاهبرداری اینترنتی به هر نوع طرح متقلبانه ای گفته می شود . که یک یا چند بخش از اینترنترا به کار می گیرد و تا درخواست های متقلبانه ای را به منظور بردن اموال و احتمال انجام معاملات جعلی با قربانیان احتمالی مطرح سازد . بنابراین مشخص می شود که کلاهبرداری اینترنتی از زمانی رواج پیدا کرد که محیط مجازی مثل محیط اینترنت پایه عرصه وجود گذاشت  و تقریباً حدود ده دهه است که از همه این جرم می گذرد اولین قانونی که در رابطه با جرایم اینترنتی به تصویب رسید در سال 1984 در کشور آمریکار بود که بعدها در سال های 94 و 96 این قانون اصلاح گردید .
سوال اصلی تحقیق
1-  آیا کلاهبرداری رایانه ای یا کامپیوتری با کلاهبرداری اینترنتی متفاوت است یا خیر؟ کلاهبرداری رایانه ای یا کامپیوتری قبل از بوجود آمدن اینترنت وجود داشته ولی بعد از اینکه اینترنت به وجود آمد و محیط مجازی   به وجود آمد کم کم اصطلاح کلاهبرداری کامپیوتری به کلاهبرداری اینترنتی تغییر نام پیدا نمود به نحوی که بعضی معتقدند کلاهبرداری رایانه ای همان کلاهبرداری اینترنتی می باشد . و این دو اصطلاح را به جای هم دیگه به کار می برند .
2- ماهیت جرایم رایانه ای چیست ؟ ناشی از توسعه روزافزون فناوری اطلاعات و ورود به عصر اطلاعات است که رایانه می تواند ابزار هدف و موضوع ارتکاب جرم می باشد .

فرضیات تحقیق
 کلاهبرداری رایانه ای یا کامپیوتری قبل از به وجود آمدن اینترنت وجود ئاشته ولی بعد از اینکه اینترنت به وجود آمد و محیط مجازی به وجود آمد کم کم اصطلاح کلاهبرداری کامپیوتری اینترنتی تغییر نام پیدا نمود و به نحوی که بعضی معتقدند کلاهبرداری رایانه ای همان کلاهبرداری اینترنتی می باشد و این دو اصطلاح را به جای هم دیگه به کار می برند .
جرایم رایانه ای ناشی از توسعه روز افزون فناوری اطلاعات و ورودی به عصر اطلاعات است که رایانه
 می تواند ابزار هدف و موضوع ارتکاب جرم می باشد .
روش تحقیق
از آنجا که روش تحقیق علی الاصول در علم تحقیق کتابخانه ای است و تنها منابع یک پژوهشگر کتاب
می باشد که عده ای از حقوق دانان با توجه به قوانین موجود دست به تألیف آنها می زنند و در صورتی که منابع لازم برای انجام تحقیق یافت نشود مشخص خواهد بود که کار تحقیق با مشکلات فراوانی روبرو خواهد بود .
پیشینۀ تحقیق
 در این مورد می توان به مقالات و کتابهای دکتر حسین میر محمد صادقی اشاره نمود که در یکی از نوشته های خود چنین بیان نموده اند : کلاهبرداری رایانه ای از جمله جرایم کلاسیکی است از ابتدا در جوامع بشری موجود بود و مسئولان ادارۀ جوامع هرگز نتوانستند این جرایم را ریشه کن کنند البته این است که امروزه با ظهور فناوری نویسی به نام کامپیوتر طریقۀ های ارتکاب این جرم متنوع تر و به دام انداختن مجرمان سخت تر شده است در حقوق ایران کلاهبرداری رایانه ای جرم انگاری شده است .
مادۀ 13 قانون مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری
این ماده مقرر  داشته هرکس با انجام اعمالی نظیر وارد کردن تغییر ، محو ، ایجاد داده ها یا مداخله در عملکرد سیستم و نظایر آن از سیستم رایانه ای یا مخابراتی سوء استفاده کند و از این طریق وجه مال یا منفعت یا خدمات مالی یا امتیازهای مالی برای خود یا دیگری تصاحب یا تحصیل کند در حکم کلاهبرداری محسوب و به حبس از یکتا هفت سال و پرداخت جزای نقدی معادل وجه یامال یا قیمت منفعت یا خدمات مالی یا امتیازهای مالی که تعطیل کرده است محکوم می شوند . ماده 13 به این شکل تنها اشخاص حقیق است که می توانند به این جرم محکوم شوند و اگه شخص حقوقی مرتکب آن شود مباحث مربوط در مادۀ 23 آمده است .

سازماندهی تحقیق
چگونگی فهرست مطالب
-    مقدمه
-    بیان مسأله
-    سؤال اصلی تحقیق
-    فرضیات تحقیق
-    پیشینۀ تحقیق
-    کلیات :
-    ادبیات تحقیق
-    مبانی نظری
-    پیشینه
-    تحلیل ماهوی موضوع
-    جرایم رایانه ای
-    توسل به وسایل تقلبی
-    کلاهبرداری رایانه ای
-    کلاهبرداری سنتی
-    وسایل ارتباط از راه دور
-    مقایسه کلاهبرداری سنتی با کلاهبرداری رایانه ای
-    شروع به کلاهبرداری رایانه ای
-    تفاوت تحصیل با بردن مال
-    نتیجه گیری
-    چکیده

چرایی دسته بندی
 دلایل توجیهی کافی برای ارتکاب کلاهبرداری
یکی از دلایل این است که وقتی دستگاه های نظارتی درست کار نکنند عاقلانه ترین روش کسب درآمد از راحت ترین راه است یعنی افراد که می بینند نظارت درستی بر کارها نیست و کسی هم آنها را مؤاخذه نمی کند ترجیح نمی دهند ، با کلاهبرداری به پول می رسند – در کنار انتقاد از رسانه ها و قوانین به سیستم تعلیم و تربیت در کشور نیز خرده گرفت چرا که در سیستم کنونی تنها پاره ای اطلاعات و حفظیات غیر کاربردی به دانش آموزان تزریق می شود در حالی که آنان بیش از هر چیز دیگر نیازمند آشنایی با قوانین و
دسته بندی: کالاهای دیجیتال » رشته حقوق (آموزش_و_پژوهش)

تعداد مشاهده: 2361 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.doc

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 66

حجم فایل:618 کیلوبایت

 قیمت: 55,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل