كارتحقيقي موجبات ارث و طبقات مختلفة وراث

دسته بندي : کالاهای دیجیتال » رشته حقوق (آموزش_و_پژوهش)
علائم و اختصارات
مقدمه
فصل اول : كليات پژوهش
1-1     طرح مسئله
2-1     هدف و اهميت پژوهش
3-1     پيشينه پژوهش
4-1     سؤالات اصلي
5-1     سؤالات فرعي
6-1     فرضيه پژوهش
7-1     متغييرهاي پژوهش   
8-1     روش پژوهش
9-1     مفاهيم كليدي
10-1     روش سازماندهي پژوهش
فصل دوم : خصوصيات ارث و طبقات مختلفة وراث
1-1     نسب در ارث
2-1     طبقات ارث
3-1     سبب در ارث
4-1     اجتماع موجبات متعدده
فصل سوم : شرايط ارث
1-1     موت مورث
2-1     وجود وارث
3-1     وجود تركه براي متوفي
فصل چهارم : موانع ارث
1-1     قتل
2-1     لعان
3-1     كفر
نتيجه گيري


مقدمه :
ارث كه در واقع آن را انتقال مهتري گويند بدين صورت است كه : «دراثر فوت مالك بدون اراده و اختيار اوتر كه به اشخاص معيني منتقل مي‌گردد.»
بدين جهت آن را انتقال مهتري گويند.
يكي از تأسيسات حقوقي كه سوابق تاريخي ممتدي را در بردارد ارث است كه در تمامي ادوار دستخوش تحولات عميقي قرار گرفته و تغييرات بي‌شماري را نيز طي خواهد نمود. علت عمده اين امر آن است كه كساني به وسيلة دسترنج خود اموالي را به دست مي‌آوردند و مي‌مردند و آن را باقي مي‌گذاردند، اشخاص به عنوان مختلف خود را از ذيحق در آن مي‌دانستند و گاه ديگر به نام دوست و بالاخره به نام خويشاوندي. قوانين در هر دوره به جهاتي كه عادلانه مي‌پنداشتند برخي از خويشاوندان را بر ديگري برتري داده و عده‌اي را نيز مأيوس كرده است.
اين امر ارث را كاملاً از تأسيسات حقوقي ديگر در اموال جدا نموده است و بدين جهت آخرين باب در مجموعه قانون مدني جلد اول كه در اموال مي‌باشد قرار گرفته است. و در پايان برخود لازم ديده از زحمات بي‌شائبه شما استاد محترم، جناب آقاي دكتر مبيني كه اينجانب را در انجام اين تحقيق ياري نموديد تقدير و تشكر نموده و از خداوند منان براي شما صحت و سلامتي را خواستارم.


-1     طرح مسئله
قانون مدني مقررات مربوط به ارث را مانند بسياري از مقررات ديگر از حقوق اماميه اقتباس نموده است و در ترتيب موضوعات نيز پيروي خود را از دست نداده و كتب فقها را سرمشق قرار داده است. يكي از تأسيسات اجتماعي كه قواعد و اصول حقوقي در آن كمتر به كار رفته ارث مي‌باشد. در ادوار تاريخ ملل، ارث بر عادات متداوله اجتماعي گذارده شده بوده و در هر دوره‌اي تا آنجا كه نظم جامعه را مختل نمي‌نموده اعتدال و نصفت در آن رعايت شده است. اين امر اختصاص به حقوق ملت خاصي ندارد بلكه تمامي ملل در ادوار تاريخي گذشته از روش مزبور منحرف نشده‌اند.
ارث در هر يك از قوانين موجود نتيجه تحولات عميقي است كه در ادوار متمادي دچار بده و سرچشمه خود را از روزهاي تاريك مي‌گيرد و حدسيات جامعه‌شناسان كه نتيجه مطالعه در حالات اقوام و ملل مختلف مي‌باشد تا اندازه‌اي مي‌تواند ما را بر آن آگاه گرداند. قانون مدني در ماده «140» ارث را چهارمين سبب تملك شناخته است.
ارث در لغت به معني تركه و ماس است كه از متوفي باقي مي‌ماند و در اصطلاح عبارت از انتقال مهتري دارايي متوفي به ورثه او مي‌باشد.
2-1     هدف و اهميت پژوهش
ارث از جمله مباحث مهم در قانون است كه قانون مدني مقررات مربوط به ارث را مانند بسياري از مقررات ديگر از حقوق اماميه اقتباس نموده و هدف و اهميت ارث در آن است كه بعد از فوت فورث بتوان تاثلث تركه او را بين وراث تقسيم نمود و به وصيت شخص متوفي عمل كرد و تقسيم تركه نمود.
3-1     پيشينه و سابقة پژوهش
در موضوع پژوهش سابقاً تحقيقات و مطالعات علمي فراواني صورت گرفته است و مسبوق به سابقة پژوهشي است اهم پيشينه تحقيقاتي موضوع مورد نظر به شرح ذيل است :
1- امامي، ميرسيدحسن، حقوق مدني 8-1391
2- قرآن كريم.
4-1     سؤالات اصلي
ارث در لغت چيس ؟
5-1     سؤالات فرعي
آيا ارث به ملل خاصي اختصاص دارد يا خير ؟
6-1     فرضيه پژوهش
ارث در لغت به معني تركه و ماس است كه از متوفي باقي مي‌ماند و در اصطلاح عبارت از انتقال مهتري دارايي متوفي به ورثة او مي‌باشد.
7-1     متغييرهاي پژوهش   
متغييرهاي مستقل : نسبريال سبب، وجود وارث، حجب درماني و تقساني، تركه ، ارث
متغييرهاي وابسته : موت مورث، وجود وارث ، وجود تركه براي متوفي، اداره امور تركه
8-1     روش پژوهش
در اين پژوهش روش پژوهش كتاب‌خواني (تحليل محتوا) اينترنتي است و در تجزيه و تحليل از ملل توصيفي و تحليلي استفاده شده است.
9-1     مفاهيم كليدي
1- نسب. 2- سبب. 3- اجتماع موجبات متمده. 4- موت مورث. 5- وجود وارث، وجود تركه، تقسيم تركه
10-1     روش سازماندهي پژوهش
در اين پژوهش از يك مقدمه و علائم اختصارات و 4 فصل تشكيل شده است كه در فصل اول به كليات پژوهش شامل (طرح مسأله، هدف و اهميت پژوهش، پيشينه پژوهش، سؤالات اصلي و سؤالات فرعي، فرضيه پژوهش، متغييرهاي پژوهش، روش پژوهش، مفاهيم كليدي) اشاره شده است و در فصل دوم به موجبات ارث و طبقات مختلف وراث كه شامل (نصب و طبقات ارث و سبب و اجتماع موجبات متعدده) اشاره شده و در فصل سوم به شرايط ارث كه شامل (موت مورث، وجود وارث، وجود تركه براي متوفي) است اشاره شده و در فصل چهارم كه به موانع ارث كه شامل (قتل، لعان، كفر) مي‌شود اشاره شده است.

دسته بندی: کالاهای دیجیتال » رشته حقوق (آموزش_و_پژوهش)

تعداد مشاهده: 2599 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.docx

فرمت فایل اصلی: docx

تعداد صفحات: 25

حجم فایل:39 کیلوبایت

 قیمت: 25,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل