تحقیق تاسیس سالن های مرغداری بر حسب آب و هوا و اثر پروبیوتیك بر رشد و عملكرد جوجه های گوشتی

دسته بندي : کالاهای دیجیتال » رشته علوم دامی (آموزش_و_پژوهش)
این فایل در قالب فرمت word قابل ویرایش ، آماده پرینت و استفاده میباشد

مقدمه    1
بررسی اثر پروبیوتیك بر رشد و عملكرد جوجه های گوشتی    2
مواد و آزمایش ها    4
* بررسی وزن جوجه ها    5
* بررسی میزان خوراك مصرفی    5
* بررسی ضریب تبدیل خوراك    5
* بررسی میزان مرگ و میر    6
ضرورت ظرفیت سازی بیشتر جهت پذیرش تصدی گری برای تشكل های صنعت طیور كشور    6
ضدعفونی مرغداری    8
بهبود كیفیت‌ پوسته‌ تخم‌ مرغ‌در درجه‌ حرارت‌ بالای‌ محیط با استفاده‌ ازبی‌كربنات‌ سدیم‌    10
اثر درجه‌ حرارت‌ بر كیفیت‌پوسته‌ تخم‌ مرغ‌    10
استفاده‌ از مكمل‌ بی‌كربنات‌سدیم‌    11
بهینه سازی سیستم گرمایش در سالن های مرغداری    12
روش های گرمایشی    13


مقدمه
جهت سالن های مرغداری برای استفاده ی بهینه از شرایط محیطی در کنترل هر چه بهتر دمای درون سالن به نوع آب و هوای منطقه بستگی دارد. در مناطق گرمسیری، سالن ها عمود بر جهت وزش باد ساخته می شوند بطوریکه بتوان از جریان باد برای خنک کردن سالن ها استفاده نمود و بر عکس در مناطق سردسیر نیز سالن ها طوری ساخته می شوند که باد کمتری وارد سالن ها شود.
پنجره ها در مناطق سردسیر، جنوبی – غربی ساخته می شود تا از گرمای خورشید حداکثر استفاده برده شود. در مناطق گرمسیری نیز شمالی – شرقی تعبیه میشود تا حداقل نور خورشید به سالن برسد.
مصالح ساختمانی نیز در مقدار اتلاف حرارتی مهم میباشد. تعبیه سقف کاذب (در زیر سقف اصلی، سقف دیگری با فاصله حداقل نیم متری از آن با استفاده از مصالح سبک کانند ایرانیت و .... ساخته می شود) در سالن ها باعث ایجاد فضای خالی و هوای مرده میشود، و این هوای مرده، انتقال حرارت را از سقف به حداقل میرساند. کف سیمانی در سالن به علت خواص شیمیایی سیمان، باعث ایجاد سردی در کف سالن میگردد ولی بتن این خاصیت را نداشته و عایق حرارتی محسوب می شود.
در بین مصالح مختلفی که برای ساختن دیوار های سالن ها استفاده می شود، بتن به علت داشتن ستون های تو خالی و به عبارتی ستون های هوای مرده، از عایق حرارتی بسیار بالایی برخوردار می باشد. مقاله زیر به بحث جایگزینی استفاده از پیتیدهای ضد باکتریایی با آنتی بیوتیک ها در جیره غذایی طیور اشاره دارد.
به نقل از دکتر اسنل(snel)، شرکت نیزو( NIZO) پیتیدهای فعال زنده ای را تولید کرده است که پیتیدهای غیر میکروبی را در پروتئین اصلی غیر فعال می کند که بعد از انجام کارهای آزمایشگاهی منجر به بروز علائم خاص در هنگام هیدرولیز آنزیم می شود که پس از تولید، قسمت هائی از پیتیدهای فعال را شناسایی و جداسازی می کند. هر چند می دانیم این پیتیدها فعالند ولی هنوز هیچ اطلاعی از شیوه تاثیر آنها در جیره غذایی طیور نداریم. لازم به ذکر است تحقیقات انجام شده بر روی موشهای آزمایشگاهی نتایج قابل توجهی را به همراه داشته است برای مثال موشهای آزمایشگاهی که تولید سلولهای دفاعی انسان را در سلولهای پانت انجام می دهند در برابر سالمونلاتیفی موریوم محافظت می شوند.

بررسی اثر پروبیوتیك بر رشد و عملكرد جوجه های گوشتی
در صنعت پرورش طیور به منظور كاهش تلفات و افزایش عملكرد جوجه های گوشتی استفاده از تركیبات آنتی بیوتیكی متداول است. استفاده از این تركیبات آنتی بیوتیكی علاوه بر ایجاد مقاومت در سویه های پاتوژن در درازمدت، به علت باقیماندن تركیبات آنتی بیوتیكی در گوشت باعث نگرانی هایی در مصرف كنندگان شده است. گسترش بیماریهای ویروسی طی سالهای اخیر استفاده از پروبیوتیك ها جهت تقویت سیستم ایمنی طیور را توجیه پذیر نموده است. همچنین با توجه به ضوابط خاص برخی كشورها در مورد عدم وجود تركیبات آنتی بیوتیكی در گوشت، صادرات گوشت طیور به برخی كشورها با محدودیت هایی مواجه شده است كه لزوم جایگزینی پروبیوتیك ها بجای آنتی بیوتیك ها در صنعت طیور را بیشتر نمایان می سازد.

    * بررسی وزن جوجه ها
    مقایسه وزن 3 گروه شاهد، پری مالاك و پروبیوصا تا سن 14 روزگی اختلاف معنی داری از خود نشان نداد (p<0.05). افزایش وزن جوجه های مصرف كننده پروبیوتیك پروبیوصا و پری مالاك نسبت به گروه شاهد در پایان دوره (42 روزگی) بطور معنی داری به ترتیب دارای افزایش 12 و 9.3 درصد است (p<0.05). هر چند میانگین وزنی به دست آمده در گروه مصرف كننده پروبیوصا بیشتر از گروه مصرف كننده پری مالاك بود، لیكن تفاوت مشاهده شده، از نظر آماری معنی دار نبود.
    مقایسه وزن جوجه ها در هر 4 تكرار در گروه شاهد در 14، 28 و 42 روزگی دارای پراكندگی بوده و تفاوت معنی داری از خود نشان داد (p<0.05). عدم استفاده از تركیبات پروبیوتیكی باعث مشاهده غیریكنواختی در بین گروه های تكراری شده است. علیرغم مشاهده تفاوت وزنی در بین گروه های تكرار مصرف كننده پروبیوصا، لیكن تفاوت از نظر آماری دارای معنی نبود. این مساله موید نقش مهم تركیبات پروبیوتیكی در یك دست پرورش یافتن جوجه ها و كاهش اثر تنش هاست.
    * بررسی میزان خوراك مصرفی
    متوسط سرانه دان مصرفی تا پایان 6 هفته در جدول شماره 2 ارائه شده است. نتایج، كاهش ظاهری مصرف دان، در گروه شاهد نسبت به گروه پروبیوصا و پری مالاك در انتهای دوره رشد را نشان می دهد. ایجاد استرس دمایی در هفته 4 آزمایش ها باعث كاهش مصرف دان در گروه شاهد گشت. علیرغم وجود پراكندگی در داده های 3 گروه (F>Fcrit)، بر اساس آنالیز واریانس ANOVA نیز، تفاوت آماری معنی داری در میزان دان مصرفی در سه گروه و در دوره های مختلف رشد مشاهده نمی شود.

    * بررسی ضریب تبدیل خوراك
    ضریب تبدیل در دوره های مختلف برای سه گروه محاسبه شد كه تفاوت معنی داری بین گروه های آزمایش مشاهده نشد. از هفته 4 تا انتهای دوره، ضریب تبدیل در گروه شاهد بالاترین میزان را در بین سه گروه داشت. این مساله را می توان به بروز استرس گرمایی و اثرات منفی آن بر تغذیه طیور نسبت داد. ضریب تبدیل گروه های شاهد، پروبیوصا و پری مالاك در انتهای دوره به ترتیب برابر 1.93؛ 1.76 و 1.82 بود. گروه های مصرف كننده پروبیوتیك دارای وزن نهایی بالاتر و ضریب تبدیل بهتری بودند، كه این مساله موید كارایی و نقش موثر استفاده از تركیبات پروبیوتیكی است.

دسته بندی: کالاهای دیجیتال » رشته علوم دامی (آموزش_و_پژوهش)

تعداد مشاهده: 3588 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.docx

فرمت فایل اصلی: docx

تعداد صفحات: 14

حجم فایل:74 کیلوبایت

 قیمت: 25,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل