فایل بررسي استراتژي هاي مديريت سرمايه در گردش در شركت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار

دسته بندي : کالاهای دیجیتال » رشته حسابداری (آموزش_و_پژوهش)
بررسي و تبيين استراتژي‌هاي مديريت سرمايه در گردش در شرکتهاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران


این فایل در قالب فرمت word قابل ویرایش ، آماده پرینت و استفاده میباشد

فهرست
چکيده :    2
مقدمه    3
بيان مسئله    3
ضرورت انجام تحقيق    4
اهداف تحقيق    5
مباني نظري    5
١- استراتژي‌هاي دارائي‌هاي جاري    6
استراتژي محافظه کارانه (در مديريت دارائي‌هاي جاري )    6
استراتژي جسورانه (در مديريت دارائي‌هاي جاري )    6
٢- استراتژي‌هاي بدهي‌هاي جاري    6
استراتژي محافظه کارانه (در مديريت بدهي‌هاي جاري )٩    6
استراتژي جسورانه (در مديريت بدهي‌هاي جاري)10    6
سياستهاي مطلوب در مديريت سرمايه در گردش    7
مدل تحليلي و چارچوب نظري تحقيق    7
الف) شاخص‌هاي مربوط به انواع استراتژيها و شناخت نوع استراتژي    7
ب) مدل کمي تحقيق    8
متغيرهاي مستقل    10
متغيرهاي وابسته    10
فرضيه‌هاي تحقيق    11
روش تحقيق    12
جامعه آماري‌، قلمرو زماني و قلمرو مکاني تحقيق    13
ابزار تحقيق    13
روش جمع آوري اطلاعات    13
روش آماري تجزيه و تحليل اطلاعات    13
تحليل نتايج تحقيق    13
تحليل نتايج تحقيق    14
نتيجه گيري و پيشنهادات مبتني بر تحقيق    16
پيشنهادات براي تحقيقات آتي    17
منابع و ماخذ    17

چکيده :
دنياي اقتصادي به سرعت در حال تغيير و تحول مي‌باشد. تغييرات سريع فن آوري همگام با افزايش رقابت جهاني مسئوليت مديران را در فعاليتهايشان سنگين تر مي‌کند. يکي از فعاليتهاي اساسي مديريت تصميم گيري مي‌باشد. مسئله تصميم گيري در تمامي زمينه‌هاي امور مالي به چشم مي‌خورد و اين قاعده از مديريت سرمايه در گردش مستثني نيست. مديريت سرمايه در گردش عبارتست از ترکيب بهينه اقلام سرمايه در گردش يعني دارائي‌هاي جاري و بدهي‌هاي جاري به گونه‌اي که ثروت سهامداران را حداکثر کند.
مديران واحدهاي انتفاعي در شرايط مختلف با توجه به عوامل دروني و بيروني واحد انتفاعي و با توجه به ريسک و بازده بايد استراتژي مناسبي را براي اداره و مديريت سرمايه در گردش واحد خود انتخاب نمايند.
چنانچه نوع استراتژي مديريت دارائي‌هاي جاري و بدهي‌هاي جاري در موقعيتي معين به گونه‌اي مناسب انتخاب شود. امکان دستيابي به بهترين استراتژي مديريت سرمايه در گردش فراهم خواهد شد. بررسي‌، کنترل و برنامه ريزي درباره اقلام سرمايه در گردش به منظور انتخاب بهترين راهبرد در مديريت آن بايستي منجر به افزايش بازدهي‌، توان نقدينگي‌، توان پرداخت بدهي و تداوم فعاليت واحد انتفاعي گردد.
مقاله حاضر نتيجه تحقيق عملي است که در چارچوب کلي قياسي – استقرائي انجام شده است و با استفاده از روش‌هاي آماري همبستگي ارتباط بين بازدهي‌، نقدينگي‌، و توان پرداخت بدهي واحد انتفاعي را با استراتژي مديريت سرمايه در گردش در مورد ٣٩ شرکت پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار در دو صنعت غذائي‌،
داروئي و شيميايي مورد بررسي قرار داده است. و هدف از انجام آن شناخت موارد زير بوده است :
١. آيا بين بازدهي واحد انتفاعي و استراتژي مديريت سرمايه در گردش ارتباط وجود دارد؟
٢. آيا بين نقدينگي واحد انتفاعي و استراتژي مديريت سرمايه در گردش ارتباط وجود دارد؟
٣. آيا بين توان پرداخت بدهي و استراتژي مديريت سرمايه در گردش ارتباط وجود دارد؟
نتايج تحقيق نشان مي‌دهد که ارتباط ضعيفي بين بازدهي و استراتژي مديريت سرمايه در گردش وجود دارد که از لحاظ آماري معني دار نيست اما بين نقدينگي و استراتژي مديريت سرمايه در گردش ارتباط معناداري وجود دارد و از لحاظ اماري معني دار است. بين توان پرداخت بدهي و استراتژي مديريت سرمايه در گردش ارتباط معناداري وجود دارد و از لحاظ آماري معني دار است.
واژه‌هاي کليدي : استراتژي مديريت سرمايه در گردش‌، نقدينگي‌، توان پرداخت بدهي‌، بازدهي‌، استراتژي محافظه کارانه‌، استراتژي جسورانه
مقدمه
سرمايه در گردش از اقلام مهم دارائي‌هاي واحدها وبنگاههاي اقتصادي تلقي مي‌شود که در تصميمات مالي نقش قابل توجهي دارد. توسعه کمي و کيفي فعاليتهاي تجاري‌، توسعه کمي و کيفي قلمرو مديريت مالي را بدنبال داشته است و به تبع آن مديريت مالي را پيچيده نموده است. تداوم فعاليتهاي بنگاههاي اقتصادي تا ميزان زيادي به مديريت منابع کوتاه مدت آن بستگي دارد، زيرا فعاليتهاي عملياتي در يک دوره عادي که معمولا سالانه است به شناخت سرمايه در گردش و مديريت مطلوب آن مربوط مي‌شود بطوريکه از اين طريق‌، نتايج مورد انتظار تحقق يابد و امکان تداوم فعاليت در بلند مدت فراهم شود. (نيکومرام‌، رهنماي رودپشتي‌، هيبتي‌، ٨٣، ١٦).
نگهداري سطح مطلوب وجه نقد براي پرداخت بدهي‌هاي سر رسيد شده‌، و استفاده از فرصتهاي ناگهاني مناسب جهت سرمايه گذاري که نشانه‌اي از انعطاف پذيري واحد تجاري مي‌باشد و دسترسي به مواد اوليه براي توليد به طوريکه شرکت بتواند به موقع جوابگوي تقاضاي مشتريان باشد دال بر اهميت سرمايه در گردش مي‌باشد. هرگونه تصميمي در اين بخش توسط مديران واحد تجاري اتخاذ مي‌شود اثرات شديدي بر روي بازدهي عملياتي واحد تجاري مي‌گذارد که باعث تغيير ارزش شرکت و نهايتا ثروت سهامداران خواهد شد.
تهيه ماشين آلات توليدي مدرن که يکي از عوامل اصلي توليدي يعني نيروي کار را به طرز شگفت انگيزي از مسير توليد خارج کرده و سربار را جانشين دستمزد نموده است و مسئله تامين مالي آن به طوريکه به سرمايه در گردش لطمه‌اي وارد نکند، از جمله مسائلي است که فراروي مديران واحدهاي تجاري قرار دارد.
در تحقيق حاضر سعي بر آن است تا با استفاده از مفاهيم و تئوريهاي مديريت مالي و مطالعات کتابخانه‌اي استراتژي‌هاي ١ گوناگوني که در رابطه با سرمايه در گردش در شرکتهاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران وجود دارد مورد بررسي و تبيين قرار گيرد. و شواهد لازم را جهت پاسخ به سوالات تحقيق ارائه نمايد.

اهداف تحقيق
١. بررسي و شناسائي انواع استراتژي‌هاي مديريت سرمايه در گردش در شرکتهاي مورد بررسي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران.
٢. بررسي اينکه آيا نوع استراتژي که مديريت در رابطه با سرمايه در گردش بکار مي‌گيرد بر بازدهي شرکت تاثير مي‌گذارد.
٣. بررسي اينکه نوع استراتژي بکار گرفته شده توسط مديريت با توان نقدينگي شرکت در ارتباط است.
٤. بررسي اينکه نوع استراتژي بکار گرفته شده توسط مديريت با توان پرداخت بدهي‌هاي شرکت در ارتباط است.
دسته بندی: کالاهای دیجیتال » رشته حسابداری (آموزش_و_پژوهش)

تعداد مشاهده: 2758 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.doc

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 19

حجم فایل:1,198 کیلوبایت

 قیمت: 25,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل