فایل تدریس زبان ارتباط محور(CLT): الان کجا هستیم؟ از اینجا به کجا می رویم؟

دسته بندي : کالاهای دیجیتال » رشته علوم تربیتی (آموزش_و_پژوهش)
این فایل در قالب فرمت word قابل ویرایش ، آماده پرینت و استفاده میباشد


فهرست
چكيده    2
1-مقدمه    2
2- با استفاده از CLT، از کجا آمدیم؟    4
2.1 CLT چیست؟    4
2.2. هویت دوگانه CLT    5
2.3. CLT در کلاس    8
3- با استفاده از CLT الان در چه جایگاهی قرار داریم؟    11
4. از اینجا به کجا می رویم؟    13
5. تدریس زبان ارتباط محور(COLT):    16
برخی از مسائل و چالش های پیش روی آن    16
5.1. بررسی اصول یک آموزش «پساروش»    17
5.5. بررسی نقش زبان مادری در کلاس زبان    17
6. نتیجه گیری    19






چكيده
در روزهای اولیه معرفی CLT، این روش به طور گسترده ای مورد استقبال قرار گرفت با این عنوان که این روش برای تمام محیط های آموزشی(contexts) مناسب است، اما پس از آن، سوالات زیادی راجع به معنای واقعی CLT و اینکه کدام نسخه از CLT برای شرایط یادگیری مشخص مناسب است، مطرح شد. تجارب در آسیا- جایی که سنت های آموزشی و واقعیت های جاری اغلب به شدت با آنجایی که منشاء CLT بوده است، مخالفت دارند- عامل مهمی برای این پرسش ها شد و این روند(فرآیند) با پیشرفت ها در محیط های آموزشی بیشتر، تقویت شد مانند نگرش پساروش(postmethod) در آموزش زبان و نزول مفاهیم اصلی-به-فرعی نوسازی  (modernization). امروزه CLT دیگر به عنوان روش مشخصی قلمداد نمی شود بلکه به عنوان اصطلاح جمعی به منظور توصیف تمام رویکردهایی که به دنبال تقویت مهارت ارتباطی با روش های معنادار شخصی هستند،استفاده می شود. این روش همچنین چارچوبی برای تعریف مسائلی که تحقیق و عمل اکتشافی باید در سال های آینده به آن بپردازد، فراهم می کند.
1-مقدمه
روش تدریس زبان ارتباطی (CLT)،الان، تقریبا 40 ساله است.آیا CLT با این گفته قدیمی که «زندگی در 40 سالگی شروع می شود؟» تطابق دارد؟ یا ما به آنچه که Bax در سال 2003 تحت عنوان «پایان دوران CLT» گفته، رسیده ایم؟ در هر دو طرف ماجرا، استدلال های فراوانی وجود دارد. در طول سالیان، CLT به ما در بررسی مسائل مهم کمک کرد و فرصت های بیشماری را ایجاد کرد، که با کمک همین فرصت ها، ما می توانیم قدم های بعدی را برداریم. اما CLT مشکلات و سردرگمی های فراوانی را هم ایجاد کرد، هم در سطح نظریه ای و هم در سطح عملی. این مقاله به دنبال این است که با بررسی دقیق از طریق تجارب به دست آمده در طول این 40 سال ، راجع به وضعیت فعلی و آینده CLT ارزیابی ای داشته باشد و از همه مهمتر اینکه، از وضعیت فعلی به کجا می رویم. برای رسیدن به اهداف پیش گفته، سه سوال اصلی پرسیده می شود:
1-    با استفاده از CLT، از کجا آمدیم؟
2-    الان در کجا هستیم، با CLT؟
3-    از وضعیت فعلی، کجا می رویم.
خصوصا در دو دهه گذشته، بحث زیادی راجع به تدریس زبان برای ارتباط برقرار کردن را به آموزش زبان تکلیف محور(TBLT) ارجاع داده اند، به جای اینکه به TBLT اشاره کنند.
در این مقاله، همانند Nunan(2004: 10) و Richards (2005: 29)، TBLT به عنوان پیشرفتی در CLT در نظر گرفته شده است، پیشرفتی که در آن «تکالیف» ارتباطی نقش ویژه ای دارند و همچنین از  اهمیت برجسته ای به عنوان مبنای برنامه ریزی، یادگیری و تدریس، برخوردار هستند. برخی از نقش های TBLT به خوبی توسط Norris(2009) ارائه شده است.

- با استفاده از CLT، از کجا آمدیم؟
2.1 CLT چیست؟
از اوایل دهه 1960 ، CLT در مباحث تدریس زبان خارجی به موضوع مهمی تبدیل شد.
Hunter & Smith( 2012، با آنالیز کلیدواژه های مشترک در مقالاتی که در یک ژورنال بریتانیایی چاپ شده است(ژورنال ELT) ، نشان دادند که در دوره زمانی بین 1981 تا 1986 ، ایده ها و اصلاحات «ارتباطی» تدریجا بر گفتمان حرفه ای ELT غالب گشت. در عین حال ، آنالیز Hunter & Smith  هر گونه اجماعی راجع به ذات رویکرد ارتباطی و وجود یک CLT «واحد» در دهه های 1980 را رد می کند. این عدم اجماع در سال های پس از آن ها توسط محققان دیگر هم مورد تایید واقع شد.در حدود 20 سال بعد، Harmer (2003: 289)هنوز می نویسد

2.2. هویت دوگانه CLT
یکی از موارد تشکیک (عدم قطعیت) راجع به معنای CLT این است که از همان ابتدا، CLT در دو نسخه متفاوت وجود داشت. این نسخ تقریبا با دو منبع CLT که در دهه 1970 برجسته شدند، ارتباط دارند: دیدگاه ارتباطی راجع به زبان و دیدگاه ارتباطی راجع به یادگیری.

2.3. CLT در کلاس
برای سالهای متمادی، به نظر می رسید که اعتماد  به رویکرد ارتباطی جدید حد و حصری ندارد.از کلاس های زبان آموزان بزرگسال اولیه که Holliday(1994) آن ها را ‘BANA’ می نامد
3- با استفاده از CLT الان در چه جایگاهی قرار داریم؟
پس از آنکه رضایت اولیه CLT را فرا گرفت، تجربیاتی مانند آنکه در بخش گذشته آمد، موجب ارزیابی منفی CLT شدند.در رابطه با شرق آسیا،  Ho&Wong (2004: xxxiv) اعلام کردند که «انتقادات زیادی به پذیرش بی چون و چرای تکنیک های CLT وارد آمده است». Hiep (2007: 196) اعتقاد دارد که معلمان در بسیاری از نقاط جهان «تکنیک های CLT منتقل شده از غرب» را رد می کنند و Hu (2005: 67)

5. تدریس زبان ارتباط محور(COLT):
برخی از مسائل و چالش های پیش روی آن
در این قسمت، من پنج ناحیه را پیشنهاد می دهم که تحقیق و پژوهش راجع به این پنج ناحیه می توان نقش مهمی در پی ریزی محکم تر COLT داشته باشند. البته نواحی بسیار دیگری هم وجود دارد که هر انتخابی لزوما ذهنی خواهد بود. با این حال، در سال های اخیر پنج ناحیه انتخاب شده مورد بحث های داغی قرار گرفته اند، و این توجه زیاد به معنای این است که این انتخاب ها به اندازه که نشان می دهند هم ذهنی صورت نگرفته اند. همه این پنج ناحیه، نواحی «در سطح کلان» هستند که شامل ایجاد و پرورش استراتژی هایی در حوزه های اصلی می شوند. دو تای اول را می توان «متامتدولوژیکی»(متاروش)

5.1. بررسی اصول یک آموزش «پساروش»
دهه ها مباحثه و آزمایش درباره ی متدولوژی(روش) تدریس زبان، برای معلمان حجم عظیمی از فعالیت های یادگیری به جا گذاشته است که معلمان می توانند از میان آنها انتخاب کنند. «روش های» کامل مانند (Audiolingualism) و تدریس زبان موقعیتی زیر بار انتقادات فراوان رفتند اما در نهایت توانستند اصولی برای انتخاب این دامنه ارائه بدهند. در دوران «پساروش» حاضر، (مانند Kumaravadivelu 2006، Allwright & Hanks 2009، Littlewood 2011)، که در این دوران هیچ روش واحدی اصول را برای انتخاب ارائه نمی کند، چه اصولی باید به کمک آن بیاید؟

6. نتیجه گیری
در دوران ابتدایی حیات CLT ، این موضوع توسط بسیاری به عنوان حقیقتی جدید و غیر قابل انکار پذیرفته شد.

دسته بندی: کالاهای دیجیتال » رشته علوم تربیتی (آموزش_و_پژوهش)

تعداد مشاهده: 3041 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.docx

فرمت فایل اصلی: docx

تعداد صفحات: 19

حجم فایل:49 کیلوبایت

 قیمت: 25,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل