فایل راههاي ارتقا سطح سلامتي دانش آموزان با ورزش در مدارس و موانع آنها

دسته بندي : کالاهای دیجیتال » رشته علوم تربیتی (آموزش_و_پژوهش)
چكيده    2
مقدمه    2
تأثير ورزش بر متغيرهاي روان‌شناختي    4
- انرژي براي يادگيري    5
ورزش و نقش آن در سلامت روان    6
- اهميت و نقش ورزش در تسريع روند يادگيري    9
پيشينه تحقيق    11
- فعاليت‌هاي جسماني و افزايش عملكرد تحصيلي    12
بيان مسئله    13
راه‌هاي ارتقا سطح سلامتي دانش‌آموزان با ورزش    13
مدیریت    13
برنامه درسی    14
نیروی انسانی    15
منابع مالی    16
تنظيم ساعت زنگ ورزش با نيازهاي دانش‌آموزان    16
ارتباط آموزش حركات بدني با برنامه‌هاي تربيت بدني مدارس    17
موانع    18
بحث و نتيجه‌گيري    20
پیشنهادات:    21
فهرست منابع    23





چكيده
آمادگي جسماني دانش‌آموزان يك امر بنيادي و اساسي است كه سلامت و قدرت افراد و اجتماع را تضمين مي‌كند. دانش‌آموزي كه قدرت و كارآيي لازم بدني را دارد، قادر است وظايف و كارهاي روزانه خود را بدون احساس خستگي انجام دهد و توانايي لازم را براي گذراندن اوقات فراغت يا مقابله با پيشامدهاي ناگهاني به دست آورد. چنين فردي از بيماري‌ و نارسايي‌ها و نواقص جسمي به دور خواهد ماند و استقامت، چابكي، انعطاف‌پذيري و سرعت از ويژگي‌هاي چنين دانش‌آموزي است. دانش‌آموزان بايد هر روز به فعاليت‌هاي منظم ورزشي براساس قدرت بدني‌شان بپردازند تا قدم‌هاي صحيح به سوي آمادگي و كارآيي بدني برداشته شود زيرا توجه به كارآيي بدن موجب مي‌شود استخوان‌ها، مفاصل و عضله‌هاي بدن براي انجام حركات و فعاليت‌ها نيرومند شوند. دستگاه‌هاي تنفس و جريان خون نيز تا حد بسياري از اجراي برنامه‌ها و حركت‌هاي صحيح ورزشي سود مي‌برد. هرچه برنامه‌هاي مناسب ورزشي، زودتر و در سنين كمتري اجرا شود، ابتلا به امراض قلبي و ديگر نارسايي‌ها كمتر خواهد بود. ارتباط بين آمادگي بدن و سرعت انتقال، يادگيري، انظباط، سازگاري با محيط، ايجاد صفات اجتماعي و تعاون با ديگران غيرقابل ترديد است و مربيان بايد به آن توجه كنند. مهارت‌هاي بدني زاييدن قدرت استقامت و چابكي بدن است و با اجراي برنامه‌هاي صحيح ورزشي به دست مي‌آيد. در اين تحقيق به نقش ورزش در سلامت روان دانش‌آموزان خواهيم پرداخت و خواهيم ديد كه چه راهها و عواملي باعث ارتقا سطح سلامت دانش‌آموزان با ورزش ارتباط دارد و چه موانعي باعث بروز اين عوامل در مدارس مي‌شود.
مقدمه
مطالعات جديد در مورد مغز و شيوه يادگيري مغز براي معلمان و والدين، ديدگاه‌هاي جديدي درباره تدريس و يادگيري ايجاد كرده است پژوهش‌هاي جديد نه فقط يافته‌هاي نويني را عرضه كرده است، بلكه به نوسازي برداشت‌هاي قديمي درباره يادگيري هم كمك كرده است.
پژوهش‌هاي مغز محور، جدا از جنبش آموزش و پرورش نيستند، بلكه آنها رويكردهايي هستند كه آموزش و پرورش را مرتفع مي‌سازند. (كاني 1990). با آن كه برخي پيشنهادهاي پژوهشي مغز محور، دير به بار مي‌نشينند، ولي بينش‌ها و چشم‌اندازهاي عملياتي هم عرضه مي‌كنند حتي براي ساختمان‌سازي و آماده‌سازي فضاي بازي در مدارس.
اريك جنسن (1995) در كتاب جديد خود تحت عنوان تدريس مبتني‌بر مغز اظهار مي‌كند كه همگي درصدد هستيم تا راه‌حل‌هايي براي مسائل و چالش‌هاي آموزش و پرورش بيابيم و بايد در كاربرد يافته‌هاي جديد تا حدودي احتياط كنيم. آن‌گاه كه فردي رويكرد خاص سازگار با مغز براي ارتقاي يادگيري معرفي مي‌كند، به واقع، آن نمي‌تواند گام نهايي درباره يادگيري و تدريس باشد.
حال‌ آن‌قدري كه معلمان ورزش مي‌توانند در ميدان ورزش بچه‌ها را تربيت كنند، در كلاس واقعاً نمي‌شود آن‌ها را تربيت كرد، براي اين‌كه در كلاس، بچه‌ها خودشان را جمع‌وجور مي‌كنند و آدم نمي‌فهمد كه ذات آنها چيست. (شهيد بزرگوار رجايي)

پيشينه تحقيق
از سال ۱۳۵۷ تا نیمه دوم سال ۱۳۸۰ که تربیت بدنی به‌عنوان زیرمجموعه معاونت پرورشی سابق تعیین شده بود، سهم تربیت بدنی از اعتبارات پژوهشی بسیار ناچیز بود، چرا که تربیت بدنی به‌عنوان یکی از ۷ یا ۸ بخش زیرمجموعه و در بسیاری موارد، آخرین بخش مورد توجّه قرار می‌گرفت و به همین علت تعداد پژوهش‌های مرتبط با تربیت بدنی در این سال‌ها انگشت شمار می‌باشد. به‌عنوان مثال در سال ۸۰-۷۹ تنها یک طرح پژوهشی به مرحله عمل در آمد و در سال ۸۱-۸۰ این رقم به صفر رسید. پس از ارتقای تشکیلات در سال ۸۲-۸۱ ۱۳، سیزده طرح پژوهشی و در سال ۸۳-۸۲ نیز ۳۸ طرح پژوهشی اجرا شد. در سال ۸۴-۸۳ تعداد پروژه‌های انجام شده به رقم ۸۵ طرح رسید. اکنون پس از نزول تشکیلات تربیت بدنی مجدداً امر پژوهش دچار رکود کامل گردیده است. امروز لزوم پژوهش در پیشبرد تعلیم و تربیت و از جمله تربیت بدنی بر کسی پوشیده نیست. تعطیل امر پژوهش در هر زمینه از تعلیم و تربیت به معنی رکود و انجام امور بر اساس آزمایش و خطا و نظرات شخصی است. با توجه به اهمیت تربیت بدنی و ورزش در سلامت جامعه به ویژه دانش‌آموزان و نقش این پدیده مهم در رویدادهای ملی و بین‌المللی، انتظار می رود که آموزش و پرورش بیش از پیش به این امر مهم توجه نماید.
از جمله آفاتی که امر پژوهش را در آموزش و پرورش و از جمله تربیت بدنی تهدید می‌کند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
۱) اعمال نظر مسئولان در واگذاری طرح‌های تحقیقاتی به افرادی خاص که وابسته می‌باشند.
۲) انجام پژوهش‌های فرمایشی و جهت‌دار، که نتیجه آن‌ها از ابتدا معلوم است و به منظور متمسک قرار گرفتن برای اقداماتی در آینده اجرا می‌شوند.
۳) هجوم شرکت‌های پژوهشی که با اطلاع یافتن از وجود هر نوع اعتبار پژوهش، افراد حرفه‌ای خود را برای ارائه طرح گسیل می‌دارند.
بدیهی است در واگذاری و انجام پژوهش‌ها در حیطه تربیت بدنی باید به صلاحیت و توانائی پژوهشگر، مرتبط بودن موضوع و به صرفه بودن آن برای تربیت بدنی از لحاظ مالی توجّه نمود. به عبارت دیگر، پژوهش باید مشکل تربیت بدنی را حل کند نه مشکل پژوهشگر را.
- فعاليت‌هاي جسماني و افزايش عملكرد تحصيلي
براي رشد كاركرد‌هاي مغزي، فعاليت‌ جسماني بسيار حائز اهميت است. فعاليت‌هايي چون دويدن، پريدن، جهيدن، شنا كردن سبب تقويت عقده‌هاي پايه، مخچه و جسم پينه‌اي مي‌شود. ورزش و تمرين بدني، اكسيژن زيادي را به مغز مي‌رساند و بر ميزان ارتباط بين نروني مي‌افزايد. يادگيري از طريق پياده‌روي، حركات كششي و ساير فعاليت‌هاي جسماني ارتقاء يافته و تقويت مي‌گردد. (جنسن 1998)
يافته‌هاي يك پژوهش‌ علوم تربيتي حاكي از آن است كه ورزش عملكرد تحصيلي دانش‌آموزان را افزايش مي‌دهد. با توجه دقيق‌تر به نتايج تحقيق مي‌توان نتيجه گرفت كه صرف وقت بيشتر براي ورزش نه تنها هيچ‌گونه اثر سويي بر عملكرد تحصيلي و هوش نداشته است، بلكه در بيشتر موارد باعث عملكرد تحصيلي بهتر دانش‌آموزان نيز شده است.
بيان مسئله
راه‌هاي ارتقا سطح سلامتي دانش‌آموزان با ورزش
مدیریت
مدیریّت مستقل در سطح وزارتخانه برای تربیت بدنی همانند تیغ دو لبه است که اگر به درستی مورد استفاده قرار گیرد، بسیار سودمند و اگر درجای خود استفاده نشود، مخرّب و ویرانگر خواهد شد.
نخست ذکر این نکته لازم است که مدیریت تربیت بدنی، جزئی از مدیریّت کلان آموزش و پرورش است؛ بنابراین بخشی از اقدامات آن (مفید یا زیانبار) از سطوح بالاتر نشاْت می‌گیرد. اولین آفت در این زمینه، تغییرات متعدد در ساختار مدیریتی است که هر بار تا مدتی طولانی فعالیت‌های این بخش را به حالت رکود در می‌آورد و احتمالاً برخی برنامه‌ها را دچار تغییراتی می‌نماید.
دوم آن‌که اگر مدیریت تربیت بدنی از برنامه مدونی که با توجه به اهداف و استانداردهای تربیت بدنی تدوین شده باشد، تبعیت ننماید، تصمیم‌گیری‌های خود سرانه در همه فعالیت‌های تربیت بدنی پیش می‌آید. مؤلفه مدیریت با توجّه به اختیارات آن نسبت به سایر مؤلفه‌ها، اولویت قطعی دارد. چرا که مدیر می‌تواند سایر مؤلفه ها مانند نیروی انسانی ، منابع مالی و تحقیق و توسعه را دستکاری کند.

دسته بندی: کالاهای دیجیتال » رشته علوم تربیتی (آموزش_و_پژوهش)

تعداد مشاهده: 3224 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.docx

فرمت فایل اصلی: docx

تعداد صفحات: 23

حجم فایل:64 کیلوبایت

 قیمت: 25,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل