تحقيق ویژگیهای تدریس موفق، معلمي و خصوصيات كاري آن

دسته بندي : کالاهای دیجیتال » رشته علوم تربیتی (آموزش_و_پژوهش)
مقدمه:    2
فوت کوزه گری وهنر معلمی    2
اما ویژگی تدریس موفق    4
1-طراحی برنامه.    5
2-شناخت موقعیت اجتماعی دانش آموزان.    6
3-حفظ شخصیت معلم.    6
4-تفهیم روش تدریس به دانش آموزان.    6
5-تهیه لوازم موردنیاز آموزش.    7
6-مهم شمردن تمام درسها.    7
7 ـ اشراف به تمام روش های تدریس.    7
الف ـ  روش کشف مسئله:    8
ب- روش حل مسئله:    8
ج- روش اکتشافی هدایت شده:    9
د- روش بحث گروهی    10
وـ تلفیق روش ها    10
8- داشتن غنای علمی    10
9ـ پرسش های تدریجی متراکم    11
10ـ اهمیت دادن به نظم.    11
11ـ گروه بندی    11
12ـ درس مهم است ،اما نه فقط درس    11
منابع:    13


مقدمه:
فوت کوزه گری وهنر معلمی
می گویند،کوزه گری شاگردی داشت که مدتها پیش او کار می کرد .در این مدت،تمام فنون ومهارتهای کوزه گری را به خوبی یاد گرفته بود،اما هر کاری می کرد ، کوزه هایش مثل کوزه های استاد صاف و شفاف و زیبا نمی شدند.هر چه دراین باره فکر کرد،عقلش به جایی نرسید.به ناچار روزی پیش استاد رفت و ماجرا را عیناًتعریف کرد.استاد کوزه های شاگرد را به دقت مشاهده کرد و گفت: از این پس هروقت خواستی کوزه ها را در کوزه بگذاری ،نخست آن ها را فوت کن تا گرد و خاک رویشان برطرف شود.بعدهم به شوخی گفت:«تو همه ی فنون و مهارت های کوزه گری را به خوبی فرا گرفته ای،الا فوت کردن آن ها را.»شاگرد چنین کرد موفق شد.
از آن پس،این قصه مَثَل شد؛هر که در کاری مهارت داشته باشد ولی ظرافت ها و ریزه کاری های آن را نداند،می گویند«فن کار را می داند،ولی فوتش را فراموش کرده است.»
آموزش هم فوت و فن های زیادی دارد که آگاهی از آنها زمینه ی موفقیت معلم را فراهم می کند.بسیاری از صاحب نظران تعلیم و تربیت ،معلمی را هنر می دانند تا شغل آنها بر این باورند که کار معلم،تربیت انسان و به کمال رساندن اوست وچنین کاری جز با محبت و فضیلت معلم حاصل نمی شود.
معلمان با تجربه،با محبت خود و خوش رویی ،اعتماد دانش آموزان را جلب می کند و به تدریج زمینه رشد ،بالندگی و شکوفایی،دانش آموزان را گسترش می دهد.
معلمان با تجربه می دانند که آموزش فعالیتی است دو طرفه و تعاملی؛ پس دانش آموزان را در جریان فعالیت های گروهی،شرکت می دهد تا با فرهنگ و انضباط کار در گروه،آشنا شوند.از همدیگر بیشتر یاد گیرند و به توانایی و استعدادهای یکدیگر پی ببرند.
معلمان،تربیت دانش آموزان را اصل می دانند و به کار خود مثل یک اصل هنر،اهمیت می دهند.معلمان با تجربه می دانند،هنر،بینش و ابتکارات عملی در تعلیم و تربیت را نمی توان به سادگی در کتابهای درسی علوم تربیتی پیدا کرد.
زیرا این کتاب ها بیشتر به شرح و مقایسه ی نظریات مُکاتب علمی و ارائه ای طرح درس های نمونه می پردازند و از ظرافت ها و ریزه کاری های پنهان برنامه درسی،فرآیند آموزش مدیریت کلاس درس،روش های ابتکاری و پیوند نظریه های علمی با فعالیت کلاسی کم تر حرف می زنند.
از آن جا که تجربه ها و خاطرات و آفرینش ها و ابتکارات عملی معلمان با تجربه می توانند پایه و اساس نوآوری های آموزشی قرار گیرند از این رو برای تدریس موفق پیشنهاد می کنم که از کار کلاسی معلمان با تجربه،پیشکسوت ها فیلم آموزشی تهیه شود و از این فیلمها در مدرسه ها،به عنوان منابع و ابزارهای آموزشی مورد استفاده و تجزیه و تحلیل قرار گیرند.
چاپ و نوشته ها و خاطرات و تجربه های علمی وآموزشی.
اما ویژگی تدریس موفق    
ابتدا یک شروع خوب باید داشته باشد حدود هفتاد درصد موفقیت یک معلم به کیفیت رابطه ی عاطفی او با فراگیرانش بستگی دارد.
وقتی پیامبر (ص)با ظاهری نیکو و بویی خوش در میان جمع حاضر می شد بیان آیات و روایات شکل و قالب بهتری پیدا می کرد.لبخند حضرت نیز زمینه ساز آرامشی می گشت که در دنیای کنونی همه ی ما به آن نیاز داریم.
یک سرگرمی جالب یا یک کار گروهی شورانگیز می تواند مقدمه ی خوبی برای آشنایی و ایجاد ارتباط باشد.
با بچه ها ی خود گفت و گو داشته باشیم .ابتدا دانش آموزان چیزهایی که می خواهند بگویند بعد شما به تدریج خواسته های خود را بیان کنید.
از آنجائیکه پس از سه ماه تعطیلات تابستانی،برگزاری امتحان تشخیصی  نتایج دلخواه نخواهد داشت و اعلام تلخ نتیجه در جمع کلاس فرآیند ارتباط را مختل می کند پس،از انواع ارزشیابی ها،خودداری نمایید.

پس آموزش موفق مستلزم رعایت رموزی چند است:
1-طراحی برنامه.
اولین قدم در تعلیم و تربیت طراحی برنامه است که شامل تدوین هدف های کلی و رفتاری و عملکردی در طول سال،ماه و روزهای تحصیلی است این برنامه طرح درس نام دارد.
در صورتی که معلم برنامه ریزی اصولی و منطقی در کلاس داری و آموزش نداشته باشد کوشش هم بی ثمر خواهد بود و به نتیجه دلخواه نمی رسد.
2-شناخت موقعیت اجتماعی دانش آموزان.
شناسایی دانش آموزان در ابتدای کار آموزش ضروری است بهتر است معلم مشخصات پدر و مادر،شغل آن ها ومیزان تحصیلات و تعداد اعضای خانواده را محرمانه از مسئولانه مدرسه بگیرد.بسیاری از مشکلات اخلاقی و درسی،با شناسایی دقیق از وضعیت دانش آموزان رفع می شود.
3-حفظ شخصیت معلم.
مهم ترین مطلبی که معلم و کلاس داری رعایت کند حفظ و شخصیت و اَ ُبُهت پیامبر گونه ی معلمی است که اگر از شخصیت لازم برخوردار باشد هیچ گاه در اداره ی کلاس به زحمت نمی افتد. هوشیاری،دقت و چیرگی در تدریس ،مهارت و بلاغت کلام،احترام به دانش آموزان،و خودداری از مسخره کردن دانش آموزان،باعث حفظ شخصیت معلم می شود.

دسته بندی: کالاهای دیجیتال » رشته علوم تربیتی (آموزش_و_پژوهش)

تعداد مشاهده: 2301 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.doc

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 16

حجم فایل:162 کیلوبایت

 قیمت: 25,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل