دانلود پاورپوينت بررسی حسابداري مديريت

دسته بندي : کالاهای دیجیتال » رشته حسابداری (آموزش_و_پژوهش)
این فایل در قالب فرمت Power Point قابل ویرایش ، آماده پرینت و ارائه به عنوان پروژه پایانی میباشد

مقدمه                                              
امروزه ارتباطات اقتصادی مدام شکل تازه ای به خود میگیرد.شرکتها و موسسات یا افراد با یکدیگر در ارتباطند و تغییرات مالی آنها بر یکدیگر موثر است و هرروز این فعالیت پیچیده تر میشود.این عوامل باعث میشود که جایگاه حسابداری به عنوان فراهم کننده اطلاعات مالی به وسیله استانداردهای حسابداری برای استفاده کنندگان بیشتر مشخص شود. سیستم اطلاعات حسابداری به عنوان مهمترین زیرمجموعه این سیستم اطلاعات مالی گوناگونی را در اختیار استفاده کنندگان این نوع اطلاعات قرار می دهد.
تعریف حسابداری
به منظور فراهم کردن اطلاعات متنوع درباره ی بهای تمام شده که غالبا مورد نیاز مدیریت است حسابداران معمولااین اطلاعات را یا بر مبنای نمودار سازمانی ویا برحسب گرایشهای اقلام بهای تمام شده طبقه بندی می کنند.
حسابداری سیستمی است که درآن فرایندهایی مانند جمع آوری طبقه بندی ثبت خلاصه ردن اطلاعات و تهیه گزارشهای مالی انجام میشود تا اشخاص درون سازمانی ویا برون سازمانی بتوانند از این اطلاعات استفاده کنند.
حسابداری بهای تمام شده اهمیت و کاربرد آن
این نوع حسابداری که به مرور زمان و پس از انقلاب صنعتی روی داد درواقع نیاز به دانستن بهای تمام شده محصولات تولیدی بود.
در این نوع حسابداری هدف اصلی سیستم دانستن بهای تمام شده ی واحد از نظر تمامی عوامل هزینه می باشد.
حسابداری بهای تمام شده اساسا یک سیستم اطلاعاتی و حلقه اتصال حسابذاری مدیریت و مالی است که مشخصه بارز آن تمرکزبر امر بهای تمام شده است.
حسابداری بهای تمام شده سیستمی است که اطلاعات بوجود آمده تواما در سیستم حسابداری مدیریت و مالی مورد استفاده قرار میگیرد. 
حسابداری مالی و مدیریت                        
حسابداری مالی بیشتر با صورتهای مالی برای استفاده کنندگان خارجی در ارتباط است.این حسابداری مقید به رعایت دقیق اصول پذیرفته شده حسابداری است.حسابداری مالی را حسابداری گزارش نیز می نامند.

اما حسابداری مدیریت شامل طراحی و استفاده از حسابداری در داخل سازمان است که نمیتوان آنرا مجموعه ای از قواعد ثابت به حساب آورد بلکه روشهای حسابداری مدیریت به منظور دستیابی به هدفهای سازمان از طریق بهبود تصمیم گیری توسط مدیران و کارکنان آن است.
تكامل تدريجي حسابداري مديريت
در مقايسه با حسابداري مالي، حسابداري مديريت، رشته علمي جديد محسوب مي شود. در نتيجه به موازات پيدايش راههاي جديد تهيه اطلاعات براي كمك به مديران، مفاهيم و ابزارهاي حسابداري مديريت نيز به تدريج تكامل مي يابد.

چند تغيير با اهميت در محيط واحدهاي سازماني كه خصوصاً با حسابداري مديريت ارتباط دارد ذيلاً به اختصار تشريح مي شود. 
واحدهاي توليدي در مقايسه با واحدهاي خدماتي
ايجاد صنايع جديد
رقابت جهاني
مديريت به موقع موجوديها
كيفيت محصولات
بهره وري 
بهبود مستمر عمليات


کاربرد حسابداری مدیریت
حسابداري مديريت شامل طراحي و استفاده از حسابداري در داخل سازمان است و به منظور دستيابي به هدفهاي سازمان از طريق بهبود تصميم گيري توسط مديران و كاركنان است.

دو نيروي اصلي موثر به سازمانهاي امروزين عبارتند از تغييرات تكنولوژي و رقابتهاي جهاني.

سازمانهایی که در چنین محیط های پویا فعالیت می کنند برای تهیه اطلاعات مورد نیاز ناگزیرند به سیستم حسابداری مدیریت خود اتکا کنند.
هدف هاي سازماني:
سودآوري- رشد- تنوع بازار- كيفيت محصولات- خودكفايي مالي- مسئوليتهاي محيط زيست- حداقل كردن ب ت ش- خدمات اجتماعي صرفنظر از اينكه هدفهاي سازماني كداميك از موارد بالا را در بر مي گيرد وظيفه مديريت حصول اطمينان از دستيابي به هدفهاي تعيين شده مي باشد معمولاً مديران در چهار نوع فعاليت اصلي درگير مي شوند :
1- برنامه ريزي 4- كنترل
2- تصميم گيري             3- رهبري فعاليهاي عملياتي
هدفهاي اصلي حسابداري مديريت:
تامين اطلاعات مورد نياز مديران براي تصميم گيري و برنامه ريزي
كمك به مديران در رهبري و كنترل فعاليتهاي عملياتي
انگيزش مديران و كاركنان براي فعاليت در راستاي هدفهاي سازمان
سنجش و ارزيابي عملكرد واحدهاي تابعه، مديران و ساير كارکنان سازمان
تفاوتهای اساسی حسابداری مالی و مدیریت
فرآیند تصمیم گیری
فرآيند تصميم گيري در چهار مرحله صورت می گیرد :
تعريف مسئله، شناسايي راه حلها، گرد آوري اطلاعات مربوط، تصميم گيري
تعريف مسئله مهم ترين مرحله در فرآيند تصميم گيري مي باشد زيرا كليه فعاليتهاي بعدي اين فرآيند به اين مرحله بستگي دارد چنانچه مديران درك روشني از مسئله در دست نداشته باشند ممكن است وقت و منابع مالي زيادي را صرف شناسايي راه حلها و گردآوري اطلاعات كنند كه كمك موثري به حل مسئله نداشته باشد.
شناسايي راه حلها: پس از تعريف مسئله اين سوال مطرح مي شود كه چگونه بايد آن را حل كرد براي حل مسايل معمولاً بيش از يك راه حل ممكن وجود دارد مديران مي توانند از قوه ابتكار و خلاقيت خود استفاده كنند.
گردآوري اطلاعات: مديران براي تسهيل تصميم گيري ممكن است به اطلاعات متنوعي نياز داشته باشند برخي از اين اطلاعات ممكن است ذهني، عيني، قسمتي درون سازماني و برون سازماني باشد.
تصميم گيري: در فرآيند تصميم گيري غالباً يك متغير به تنهايي نسبت به ساير متغيرها يا عوامل برتري ندارد بلكه چندين ضابطه تصميم گيري با يكديگر تعامل دارند تصميم گيري نهايي معمولاً به مدل تصميم گيري انتخابي بستگي دارد.
انواع تصميم گيري
تصميم گيري در شرايط اطمينان : در اين شرايط تمام متغيرهاي تصميم قابل اندازه گيري و در دسترس هستند . اطلاعات كامل است و احتمال وقوع آنها 1 است.

تصميم گيري در شرايط مخاطره ( ريسك) : در اين شرايط برخي از متغيرهاي تصميم قابل اندازه گيري و در دسترس نيستند و تصميم گيرنده با احتمال ، عدم قطعيت و در نتيجه ريسك مواجه مي باشد. اطلاعات ناقص است و احتمال وقوع رويداد كمتر از 1 است. براي بازده ها با قطعيت نمي توان اظهار نظر كرد، چراكه براي هر كدام چند احتمال وقوع وجود دارد.
وظایف حسابداری مدیریت
1-تامین و تحلیل اطلاعات مربوط صحیح و به موقع برای تصمیم گیری های مدیریت
2-پیش بینی ارقام و اطلاعات مربوط به آینده با م مدلهای ریاضی و آمار
3-برنامه ریزی و نترل و تهیه بودجه بر مبنای فعالیتها
4-جمع آوری و گزارش داده ها و اطلاعات
5-جلب توجه (توجه دهی)
6-حل مسئله
ويژگيهاي اطلاعات حسابداري مديريت:
مربوط بودن: يعني اطلاعات بايد با مسئله يا تصميم در دست بررسي مرتبط باشد.
به موقع بودن: اطلاعات حسابداري مديريت بايد به هنگام تهيه شو د و به موقع در اختيار استفاده كنندگان قرار گيرد. زيرا با گذشت زمان ممكن است ارزش اطلاعات از دست برود.
صحيح بودن: اطلاعات حسابداري بايد صحيح باشد زيرا به موقع ترين اطلاعات در صورت صحيح نبودن، ارزش چنداني ندارد. مثلاً برآورد نادرست مطالبات مشكوك الوصول ممكن است مديران را در تصميم گيري در مورد سياستهاي اعتباري گمراه سازد.
مثلث استراتژیک

کیفیت: تجربه کلی یک مشتری با یک محصول که خصوصیات فیزیکی و امکانات 
آن محصول و قابلیت اعتماد به کارایی امکانات آن را در بر می گیرد.

زمان: یعنی مدت زمانی که طول میکشد تا شرکت پس از اعلام نیاز،محصول را در 
دسترس مشتری قرار دهد.

هزینه: شامل منابع مصرف شده به وسیله تولید کنندگان و سازمانهای حمایت 
کننده آنها است.
گرایشهای اقلام بهای تمام شده
 منظور از گرایشهای اقلام بهای تمام شده مطالعه واکنش این اقلام در مقابل تغییر در سطح فعالیت(مثلاً تولید) است.

 این اقلام به 5 دسته تقسیم می شود........
1- اقلام ثابت
2-اقلام متغیر
3-اقلام مختلط
4-اقلام نیمه متغیر
5-اقلام نیمه ثابت

نکته:دامنه اقلام ثابت بهای تمام شده در حسابداری بهای تمام شده و حسابداری مدیریت متفاوت است: در حسابداری بهای تمام شده تنها اقلام ثابتی که به امر تولید مربوط باشند مثل سربار ساخت منظور می گردد. در حسابداری مدیریت اقلام ثابت بهای تمام شده شامل کلیه مخارجی که در یک دوره مالی یا در کوتاه مدت قابل تغییر نباشد.مانند سربارثابت ساخت ، هزینه اداری و فروش

اقلام ثابت به دو دسته زیر تقسیم میشود


1-اقلام ثابت تعهد شده:در کوتاه مدت و به آسانی قابل حذف نیستند و معمولاً به کل کارخانه و تسهیلات تولید مربوط میشود.مانند اجاره و بیمه و عوارض

2-اقلام ثابت اختیاری:این اقلام را میتوان بنا به نظر مدیریت و بر حسب اقتضاء در مدتی نسبتاً کوتاه تقلیل داد و حذف کرد.مانند حقوق مدیران و مخارج تحقیق و توسعه

اقلام نیمه متغیر به دو دسته قابل تقسیم اند:

1-اقلامی که بر اثر افزایش سطح تولید با نسبت نزولی اضافه میگردد.یعنی میزان افزایش بهای تمام شده برای هر واحد اضافی تولید،کمتر از افزایشی است که برای یک واحد تولید شده ماقبل ایجاد شده است.

2-اقلامی که براثر افزایش سطح فعالیت با نسبت صعودی اضافه میگردد یعنی میزان افزایش بهای تمام شده برای هر واحد اضافی تولید بیشتر از افزایشی است که برای یک واحد تولید شده ما قبل ایجاد شده است.مثلاً نرخ برخی از منابع انرژی مانند برق و گاز و.... به منظور تشویق مصرف کنندگان برای صرفه جویی به صورت تصاعدی تعیین میشود.در این صورت با افزایش تولید ،مصرف منابع انرژی نیز زیاد و مشمول نرخ بالاتری میشود.بنابراین بهای انرژی مصرف شده برای تولید یک واحد محصول در مقایسه با واحدهای قبلی به صورت تصاعدی افزایش می یابد.
مفروضات مربوط به گرایشهای بهای تمام شده
1-فرض دامنه مربوط: این فرض حاکی از آن است که گرایش مشخص شده برای اقلام بهای تمام شده تنها در دامنه معینی از فعالیت صحیح است و خارج از  این دامنه ممکن است گرایش دیگری داشته باشد.

2-فرض زمان: بر این موضوع تاًکید میکند که گرایش اقلام بهای تمام شده فقط در یک دوره زمانی معین مصداق دارد و خارج از این دوره زمانی ممکن است گرایش دیگری داشته باشد. 

روشهای برآورد اقلام بهای تمام شده ..............
روش دانش وتجربه حرفه ای: گاه کار کنان با سابقه واحد تجاری در تشخیص و برآورد گرایشهای اقلام بهای تمام شده از دانش و تجربه بالایی برخوردارند که برای آن جایگزین نمیتوان یافت.

روش حد بالا و حد پایین: اقلام بهای تمام شده و سطح فعالیت مربوط به آن را در بالاترین و پایین ترین مقادیر با یکدیگر مقایسه و تفکیک اقلام ثابت و متغیر بهای تمام شده را امکان پذیر می کند.

روش نمودار نقاط پراکنده: بعضی از مواقع انعکاس مبالغ مربوط به اقلام بهای تمام شده به صورت نقاط پراکنده بروی یک نمودار به تشخیص گرایش اقلام کمک میکند.

روش نقطه سربه سر: معرف سطحی از فعالیت است که در آن نقطه،بهای تمام شده کل مساوی با در آمد کل میباشد.در این نقطه درآمد حاصل از فروش یک محصول مساوی جمع اقل بهای تمام شده تولید،فروش و توزیع می باشد.
نقطه بی تفاوتی بهای تمام شده:
 نقطه ای است که در آن جمع بهای تمام شده دو روش تولید مساوی است. در واقع معرف سطحی از تولید است که در ان اقلام ثابت کمتر یک روش تولید به وسیله اقلام متغیر بیشتر آن بی اثر شود.
جمع بهای تمام شده روش تولید الف = جمع بهای تمام شده روش تولید ب
اقلام متغیر روش الف + اقلام ثابت روش الف = اقلام متغیر روش ب + اقلام ثابت روش ب 

تصمیمات قیمت گذاری :
اثرات تغییر قیمت فروش :
 تعداد فروش محصول
 جمع درآمد فروش
 سود
تقاضای بی کشش : وقتی درآمد کل حاصل پس از افزایش قیمت افزایش می یابد (افزایش قیمت تأثیری بر تقاضا نمی گذارد)
تقاضای باکشش : وقتی درآمد کل حاصل پس از افزایش قیمت کاهش می یابد.(افزایش قیمت باعث کاهش تقاضا می شود.)
نقطه ی بی تفاوتی قیمت : سطحی از فروش است که با قیمت فروش جدید همان سودی را ایجاد می کند که با قیمت و مقدار فروش سابق بدست می آید.در صورتی که پیش بینی فروش بالا تر از این نقطه باشد در مورد افزایش قیمت تصمیم گیری می شود.


مبانی بودجه بندی 
تعریف بودجه : یک طرح مقداری مشروح و کامل به منظور استفاده از منابع واحد تجاری در دوره ای معین است .
1.مقداری است : اطلاعات تشریحی قابل توجه ای همراه بابودجه ارائه می گردد اما اهمیت زیاد اعداد و ارقام نشان از مقداری بودن بودجه دارد. 2.باواحد تجاری مشخصی ارتباط دارد : معمولا بودجه برای یک واحد تجاری مشخص تهیه می شود و می توان بخش کوچکی از هر واحد تجاری را به عنوان واحد بودجه انتخاب نمود. 3.دوره معینی رادر آینده تحت پوشش قرار می دهد: درحسابداری بودجه معمولاً  برمبنای دوره مالی معین شده در آینده لحاظ می شود. متداولترین روش تهیه بودجه سالانه می باشد چون اکثریت گزارشهای مالی الزامی واحدتجاری سالانه می باشد. بودجه سالانه می تواند به دوره های کوتاه تر سه ماهه یاماهانه نیز تقسیم شود.
مقاصد بودجه بندی
1.طرح ریزی دوره ای را ایجاب می کند.
2.هم آهنگی ، همکاری و ارتباط را ترویج می نماید. 3.به مقدار درآوردن پیشنهادها.
4.ایجاد چارچوب برای ارزیابی فعالیتها.
5.اقلام مختلف بهای تمام شده را مشخص میکند.
6.تأمین الزامات قانونی یا قراردادی.
7.هدایت فعالیتهای واحدتجاری به سمت هدفهای سازمانی.
وظایف بودجه بندی 
1.طرح ریزی : شامل کلیه مراحل بودجه بندی را از نقطه شروع فکر تامرحله برآورد بودجه می باشد .چارچوبی را برای وظیفه دوم (کنترل) فراهم می کند.
2.کنترل: مقایسه بین نتایج واقعی حاصل از عملیات یک واحد تجاری و بودجه پیش بینی شده می باشدکه براساس آن به مدیران جهت اقدامات اصلاحی کمک می کند.


بودجه جامع : بودجه های جداگانه هر یک از بخشهای تابعه یک واحد تجاری ترکیب شده و محصول نهایی آن یک بودجه جامع است. بودجه جامع به دو بخش اصلی زیر تقسیم می شود: 1.بودجه عملیاتی 2.بودجه مالی
  دفاع از بودجه:
1.آشنایی بانحوه تصمیم گیری مسئولین تجدیدنظر در بودجه.
2.ارائه طرحها وبرنامه های بودجه به نحوی مطلوب.
3.ارائه مطالب به شکل کمی.
4.پرهیز از غافلگیری.
5.تعیین اولویتها.

بودجه بندی سرمایه ای و ویژگیهای آن
عبارتست از فرآیند تصمیم گیری برای تعیین مخارج سرمایه ای در دوره بودجه.

از جمله ویژگی های بودجه بندی سرمایه ای عبارت است از:
1-عمر مفید پروژه اگر بیش از یک سال باشد پروژه،پروژه ای سرمایه ای است.
2-نیاز به مصرف مبالغ هنگفتی داشته باشد.
3-باید در راستای اهداف سازمان باشد.
فرآیند بودجه بندی سرمایه ای
شامل:
1.شناسایی پروژه های سرمایه گذاری
2.برآورد منافع و مخارج هر یک از پروژه ها
3.ارزیابی پروژه های پیشنهادی از سوی واحدهای مختلف
4.تهیه و تنظیم بودجه مخارج سرمایه ای
5.ارزیابی مجدد پروژه ها پس از تأیید و تصویب
روشهای ارزیابی پروژه ها
1-روش های مبتنی بر تنزیل گردش وجوه نقد
شامل:
الف-نرخ بازده داخلی
ب –ارزش فعلی خالص
ج  -شاخص سودآوری
2-سایر روشها
شامل:
الف-دوره بازیافت سرمایه
ب –معکوس دوره بازیافت
ج  -نرخ بازده حسابداری


دسته بندی: کالاهای دیجیتال » رشته حسابداری (آموزش_و_پژوهش)

تعداد مشاهده: 2819 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: pptx

تعداد صفحات: 30

حجم فایل:171 کیلوبایت

 قیمت: 25,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل