فایل تحلیل اندر کنش سازه و سیال در یک مبدل موج-نیرو از نوع جاذب نقطه ای سیستم های انتقال آب

دسته بندي : کالاهای دیجیتال » رشته برق و مخابرات (آموزش_و_پژوهش)

فهرست مطالب

 

چکیده 2

مقدمه. 2

توضیحاتی درباره ی ساختمان و عملکرد دستگاه 2

معادلات پیش فرض... 4

نیروی مومنتم و درگ افقی  : 4

نیروی مومنتم و درگ عمودی   : 5

نیروی ضربه موج : 5

نیروی باد : 5

نیروی زلزله : 5

نیرو های ارشمیدس... 6

نیروی وزن : 6

تئوری موجهای خطی صفحه ای.. 7

تحلیل سازه و جمع بندی توضیحات و معادلات اولیه. 11

ملاحظات: 11

نتیجه گیری.. 15

منابع. 15

پیوست.. 16

 

 

 

چکیده

امروزه جهت جلوگیری از مصرف بی­رویه­ی سوخت­های فسیلی، تلاش بسیاری در جهت اکتشاف و گسترش روش­های استفاده از انرژی­های تجدید­پذیر صورت می­گیرد. دستگاه مبدل نقطه­ای موج-نیرو، دستگاهی است که در همین راستا جهت استفاده از انرژی امواج برای تولید برق به کار می­رود. برای طراحی چنین دستگاهی لازم است ابتدا اطلاعاتی در رابطه با شرایط محیطی و نیروهای وارد بر این دستگاه، در دست داشته باشیم.

در این گزارش ابتدا کلیه­ی نیروهایی که ممکن است بر یک سازه­ی دریایی وارد شود را بررسی می­کنیم، سپس این نیروها را با شرایط سازه­ی موضوع بحث تطبیق داده و معادلات نیرو را با در نظرگرفتن پاره­ای از فرضیات، برای حالت کلی و پارامتری حل می­نماییم. استفاده از تئوری­های دیگر موجود برای بررسی سازه و یا تحلیل­های دقیق­تر، به عنوان چالش به افرادی که در آینده قصد بررسی این مبحث گسترده را دارند، واگذار می­شود.

مقدمه

رشد روزافزون مصرف انرژی در جهان و تولید انر

توضیحاتی درباره­ی ساختمان و عملکرد دستگاه

مهمترين نوع امواجي كه مورد تحليل و آناليز مهندسين قرار گرفته امواجي است كه توسط باد و طوفان­ها به وجود مي­آيند.

باد ها انرژي را به امواج منتقل مي­كنند و اين انتقال انرژی از طريق فشار آوردن مستقيم بر روي سطح آب و یا از طريق درگ اصطكاكي بين هوا و سطح دريا ( اين خود به دليل اختلاف فشار هوا در بالاي سطح آب است) اتفاق می­افتد.

جذب­كننده­هاي نقطه­اي ، مبدل انرژي موج هستند[1] كه به صورت شناور مي­باشند. ابعاد جذب­كننده­ها در مقایسه با طول امواج بسيار كم­تر است. اين دستگاه­ها همراه با امواج درياها به صورت ١ درجه آزادي يا چند درجه نوسان مي­كنند.

عملکرد دستگاه به این صورت است که با برخورد یک جبهه­ی موج، قسمت بالای دستگاه که به صورت آزاد روی آب شناور است (و بویه نامیده می­شود[2])، حرکت نوسانی به سمت بالا و پایین خواهد داشت، این قسمت از دستگاه متصل به یک سیستم سیلندر و پیستونی است و حرکت نوسانی این قسمت سبب نوسان پیستون و در نتیجه پمپ یک سیال داخلی به سمت یک توربین تولید برق کوچک در خود دستگاه می­شود.

ولی ما در اینجا چون استوانه قائم درون سیال داریم، این نیرو  را در قسمتی از استوانه به طول dz  مینویسیم و با انتگرال آن بر روی طول استوانه مقدار آن را به دست می­آوریم. این نیرو به تمام قسمت استوانه که درون سیال است وارد می­شود.

نیروی مومنتوم و درگ عمودی   : q  نیروی وارد بر سطح جانبی استوانه میباشد که بر اثر اصطکاک جریان سیال بر روی سطح استوانه در راستای عمود به آن وارد میشود .

تئوری موج­های خطی صفحه­ای

تئوری موج­های خطی صفحه­ای که به نام تئوری موج­های دامنه­کوتاه یا تئوری ایری Airy نیز شناخته می­شود مهم­ترین تئوری کلاسیک موج است به این دلیل که هم ساده بوده و هم زمینه فهم و گسترش سایر تئوری­های پیچیده­تر را فراهم میکند، علاوه بر این برای طراحی اولیه و تقریبی سازه­های دریایی بسیار مناسب است.

تحلیل سازه و جمع­بندی توضیحات و معادلات اولیه

ملاحظات:

< >فرض می­کنیم که سرعت و شتاب سازه در مقابل سیال بسیار ناچیز است و در نتیجه سرعت نسبی را تقریباً برابر سرعت و شتاب سیال در نظر می­گیریم.نیروی ناشی از فشار در دو طرف سازه در راستای افقی را با توجه به قطر کم سازه ناچیز فرض کرده و از معادلات حذف می­کنیم.نیروی باد را با توجه به اینکه قسمت بسیار کوچکی از سازه روی سطح آب قرار دارد در مجموع نیروها در نظر نمی­گیریم  اما ممان حاصل از آن را وارد معادلات خواهیم کرد.k و c  مشخص شده مربوط به کابل است زیرا سازه را صلب فرض می­کنیم.نتیجه گیری

پاسخ های بخش قبل خود معادلاتی وابسته به زمان است که برای بدست آوردن نیروی وارد بر سازه در یک زمان مشخص و یا تحلیل­های خستگی سازه باید نسبت به زمان مجدداً از آن انتگرال گرفت.

بدیهی است برای طراحی یک دستگاه مبدل نقطه­ای لازم است با مد نظر قرار دادن عمر دستگاه و با داشتن نیروهایی که از معادلات قبل به دست می­آید، ابتدا یک ضخامت و قطر اولیه برای دستگاه فرض کرد و سپس با تحلیل تنش و محاسبات مربوط به چگالی دستگاه، جنس سازه را انتخاب نموده و سپس با روش سعی و خطا قطر سازه و جنس آن را به صورت بهینه انتخاب نمود.

منابع

[1]  ذبیحیان، فرشید. (1380)، امکان استفاده از انرژی­های نهفته در دریا­های ایران برای تولید الکتریسیته، شانزدهمین کنفرانس بین­المللی برق، وزارت نیرو، تهران.

[2]  نظری برنجکوب، مهدی. (1390)، طراحی دستگاه مبدل 10 کیلوواتی جاذب نقطه­ای انرژی امواج دریا در منطقه­ی بندر عسلویه خلیج فارس، نشریه­ی انرژی ایران،

 

دسته بندی: کالاهای دیجیتال » رشته برق و مخابرات (آموزش_و_پژوهش)

تعداد مشاهده: 3028 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.doc

فرمت فایل اصلی: .DOC

تعداد صفحات: 17

حجم فایل:946 کیلوبایت

 قیمت: 25,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل