پاورپوینت سوختگی بدن (انواع سوختگی، درمان، عوارض و...)

دسته بندي : کالاهای دیجیتال » 🔺پاورپوینت ها

پاورپوينت فصل هشتم كتاب مباني كمك هاي اوليه از امير سالاري

پاورپوينت خلاصه سوختگي فصل هشتم مباني كمك هاي اوليه از امير سالاري

گرافيكي و تصاوير زيبا 

سوختگي

مقدمه

سوختگی یکی از حوادث مهم و زیان بار جانی و مالی است

آسيب پوست يا غشاهاي مخاطي بدن توسط عواملي مانند حرارت شديد، مواد شيميايي، جريان برق و تابش اشعه را سوختگي مي‌مانند.

سوختگي سالیانه هزاران کشته و مجروح داشته و هزينه‌هاي درماني سنگين براي خانواه‌ها به دنبال دارد. علي‌رغم تلاش‌هاي فراوان ممكن است تغييرات ظاهري و نقايصي را براي هميشه به جاي بگذارد. سوختگي‌ها دامنه‌ي وسيعي دارند، مانند اسیب های پوستی و تاول، از دست رفتن حجم زيادي آب بدن يا بروز شوك.

شایع ترین علت سوختگی

مرگ و میر دختران بیشتر از پسران است

در اطفال ۱۴-۳ ساله

اتش گرفتن لباس

در زنان

اب جوش، انفجار گاز، چراغ نفتی، روغن و به طور کلی حوادث منزل و اشپزخانه

در دختران و پسران

سوختگی با اب جوش بیشتر در اطفال پسر و سوختگی به علت اتش گرفتن لباس در دختران شایع تر است.

در اطفال زیر 3 سال

آب جوش

در مردان در سنین ۶۰-۱۵ سالگی

حوادث صنعتی

در سنین بالای ۶۰ سال

حوادثی مانند سیگار کشیدن در رختخواب و یا اتشسوزی منزل

تقسيم بندي سوختگي‌ها

سوخگی تابشی

سوختگی با جریان برق

سوختگی شیمیایی

سوختگی حرارتی

نكته: تماس با مواد بسیار سرد مانند اکسیژن مایع، نیتروژن مایع و یخ خشک سبب ایجاد نوعی سوختگی به نام سوختگی سرد می شود.

 

 

ارزیابی شدت سوختگی

با توجه به موارد زير ، شدت سوختگي ارزيابي مي گردد

شرایط ایجاد سوختگی

توجه به چگونگی وقوع حادثه، شرایط ایجاد سوختگی و زمان دقیق حادثه موثر است.

درجه سوختگی

سه درجه سطحي، نسبتاً عميق و كاملا عميق از درجات يك تا سه است.

وسعت سوختگی

عبارت است از درصدی از سطح پوست که اسیب دیده است.

محل سوختگی

اگر که اندام های حیاتی بدن به خطر بیفتد فرد در معرض خطر قرار می گیرد

همراهی سوختگی با آسیب ها یا بیماری های دیگر

سوختگی می تواند باعث تشدید برخی از بیماریها مي‌سود. توجه به بیماری های زمینه‌ای در ارزیابی مصدوم اهمیت دارد

سن مصدوم

شیرخواران زیر یک سال و بالغین بالای ۵۵ سال تحمل کمتری در برابر سوختگی دارند.

شرایط ایجاد سوختگی

چگونگي وقوع حادثه، شرايط، زمان در تعيين شدت آسيب‌هاي احتمالي موثر است. برای مثال اگر سوختگی به علت انفجار ایجاد شده باشد ( مانند بمب یا کپسول گاز) باید احتمال آسیب های ناشی از موج انفجار مانند شکستگی ها، اسیب های شکم و قفسه سینه را نیز بدهید. همچنین در مواردی مانند اتشسوزی در فضای بسته، سوختگی توسط بخارهای سمی و مصدومین نجات یافته از اتش که بیهوش یا نیمه بیهوش هستند احتمال اسیب مجاری هوایی وجود دارد.

بیشتر مصدومین بلافاصله پس از حادثه هوشیار هستند بنابراین می توانید شرایط سوختگی و زمان دقیق سوختگی را از خود انان سوال کنید. توجه به علایم و نشانه های مصدوم نیز در تعیین اسیب های احتمالی موثر است به طور مثال اگر مصدوم  ازسردرد، گیجی و حواس پرتی یا هر اختلال عصبی دیگری شکایت دارد، به مسمومیت با گاز منوکسیدکربن مشکوک شوید.

درجات سوختگي

 

 

 

محل و شکل سوختگی

محل سوختگی در تعیین وخامت ان بسیار مهم است. زیرا هرگاه سوختگی در محلی باشد که اندام های حیاتی بدن به خطر بیفتد فرد در معرض مشکلات تهدید کننده حیات قرار می گیرد. به طور مثال، سوختگی های سر و گردن خطرناکتر از سوختگی هایی با همان درجه و وسعت در نواحی دیگر بدن هستند، چون تورم ناشی از انها می تواند باعث تنگی یا انسداد کامل مجاری هوایی و مشکلات تنفسی برای مصدوم شود.

در سوختگی های درجه ۳، زخم ایجاد شده مانع از برجسته شدن بافت متورم به طرف خارج می شود، بنابراین بافت های عمقیتر تحت فشار قرار می گیرند. فشار وارده به شریان ها می تواند باعث قطع جریان خون و مرگ بافت شود. این پدیده به خصوص در سوختگی های درجه سوم حلقوی دست و پا اهمیت ویژهای پیدا می کند و می تواند به علت ایجاد اختلال خونرسانی باعث مرگ عضو شود. در این حالت تنها درمان ممکن ، قطع عضو خواهد بود.

در مصدومی که دچار سوختگی شدید در یکی از اندام هاست، باید به طور مکرر نبض، رنگ پوست پایین تر از محل سوختگی و قدرت عضلانی دست یا پای مبتلا راکنترل و با اندام مقابل مقایسه كرد.

 

 

 

سوختگی حرارتی

منابع حرارتی مختلف از قبیل مایعات یا گازهای داغ، فلز داغ و شعله می توانند باعث سوختگی حرارتی شوند.

اگر لباسهای مصدوم در حال سوختن است اجازه ندهید بدود چون این کار اتش را شعله ور می کند.

مصدوم نباید سرپا بایستد . امكان سرايت شعله به موها و همچنين تنفس گازهاي داغ و يا سمي بيشر مي‌شود.

در صورت آغشته به بنزين بودن لباس‌ها، روي آن مايعات نريزيد. بدن او را به غیر از ناحیه سر، در یک روانداز خیس بپیچید تا اتش خاموش شود.

پس از خاموش کردن اتش، لباس های مصدوم را خارج کنید.

هرگز لباس های چسبیده به پوست را به زور جدا نکنید، انها را از طرف محل چسبیده قیچی کنید.

اقدامات‌‌اولیه‌

به هنگام اتش سوزی اولین اقدام ضروری خاموش کردن لباس ها و موهای مصدوم است و پس از ان باید به بررسی وضعیت عمومی او پرداخت. بلافاصله مصدوم را بخوابانید و روی او آب یا سایر مایعات غیرقابل اشتعال بریزید یا اینکه مصدوم را با یک پرده، پتو، کت یا گلیم بپوشانید و او را روی زمین خوابانده و بغلتانید.

ارزيابي اوليه مصدوم

ابتدا ABC را بررسی نموده و در صورت عدم وجود تنفس یا تنفس غیرموثر، عملیات احیا قلبی-ریوی را شروع کنید.

بررسی شامل معاینه سر و گردن، شکم و سینه و اندام ها از نظر سوختگی و اسیب می باشد. چشم‌هاي دچار سوختگی را یک پوشش استریل مرطوب بپوشانید. پلک ها را با فشار از هم باز نکنید.

شواهد اسیب به راه های هوایی و سوختگی های حلقوی گردن و سینه را جستجو کنید.

اگر شکم متسع باشد ممکن است استفراغ کند، بنابراین در این حالت او را به پهلو بخوابانید.

اگر اندام ها دچار سوختگی شده اند، زيورآلات را خارج و با کنترل مکرر نبض، حرارت و رنگ اندام، همچنین پرسش از احساس گزگز و مورمور در ان اندام، جریان خون را کنترل کنید و اندام مبتلا را بالاتر از سطح قلب نگه داشته و مصدوم را به مراکز درمانی برسانید.

 

 

مراقبت ناحيه سوختگي

براي جلوگیری از اسیب بیشتر به بافت های زیرین، ناحیه سوخته را باید هرچه سریع تر خنک کرد

شستشوی ناحیه سوخته با اب سرد (دمای ۱۵ تا ۲۵ درجه سانتی گراد) (يخ باعث آسيب بيشتر مي‌شود) موجب كاهش تورم و آسيب مي‌شود. مي‌توان از شيرآب هم استفاده كرد.

پس از سردکردن، ناحیه را با یک پانسمان مرطوب و استریل پوشانده (مخصوصا در سوختگي درجه 3 كه نبايد با آب سرد شست و شو داد). پوشاندن ناحیه، تبخیر مایعات بدن، احتمال عفونت و نیز درد ناشی از جریان هوا یا تماس با اطراف را کاهش می دهد.

در سوختگی های درجه یک و دو، ناحیه سوخته را به مدت ده دقیقه در اب سرد فرو ببرید یا زیر جریان ملایم اب سرد شستشو دهید. اگر اب سرد در دسترس نداشتید می توانید از مایعات دیگر نظیر شیر سرد استفاده کنید.

 

هرگز از چسب زخم، انواع پماد، روغن، کره، لوسیون یا مواد ضدعفونی کننده روی ناحیه سوخته استفاده نکنید و تاول را پاره نكنيد و در كل استريل نشده به محل سوختگي دست نزنيد چون احتمال عفونت افزايش مي‌يابد.

سوختگي شيميايي

مراقب باشيد دست‌ها، بدنتان، لباس و پوست آغشته به مواد شيميايي تماس نداشته باشد. ناحيه آب ديده به مدت ده دقيقه زير آب سرد سطح پوست به طور كامل شسته شود تا از وسعت آن جلوگيري گردد.

سوختگی شیمیایی در تماس با برخی از مواد شیمیایی باعث سوزش شدید و صدمه به پوست و یا چشم ها مي‌شود. هر چه زمان تماس طولاني‌تر، آسيب به پوست و بافت زيرين بيش‌تر. در منازل بيشتر سوختگي‌هاي شيميايي اسيدها و قلياها هستند كه قلياها خطرناكتر از اسيدها هستند، زيرا قلياها در پوست بيشتر نفوذ و مدت طلاوني‌تري فعال باقي مي‌مانند و زمان شستشوي آن نيز بايد طولاني تر باشد به هنگام كمك بايد اصول ايمني رعايت، از دست كش استفاده شود.

از ريخن اسيدها روي قلياها يا بالعكس پرهيز كنيد، زيرا باعث گرما و توليد گرما آسيب را بيشتر مي‌كند.

تمام لباس‌ها، كفش‌ها و جوراب‌هاي مصدوم را خارج كنيد.

ابتدا سوختگي با آهك خشك يا مواد شيميايي پودر مانند را با برس از سطح پوست پاك كنيد.

 

 

علایم ‌‌و‌نشانه‌ها

عبور برق از بافت ها با ایجاد گرما به ان ها اسیب می رساند و علایم زیر را ایجاد می کند:

ـ در نقاط ورود و خروج جریان برق، پوست قرمز و متورم و سوخته می شود (شبیه سوراخ ناشی از عبور گلوله). سوختگی کوچکی روی پوست دیده می شود، ولی اسیب وارد به اندام های زیرین می تواند وسیع و قابل توجه باشد.

ـ انقباض عضلات تنفسی و اسیب به مراکز تنفسی در مغز می تواند منجر به وقفه تنفس شود.

ـ عبور جریان از عضله قلب می تواند اختلالات شدید ریتم و حتی ایست قلبی را موجب شود.

ـ از دست رفتن شدید مایعات بدن به دنبال تخریب بافت ها می تواند باعث بروز شوک شود.

ـ تخریب شدید ماهیچه ها و ازاد شدن فراورده های ناشی از این تخریب به هنگام دفع ادرار باعث قرمز رنگ شدن ادرار می شود. ممکن است رسوب این مواد در کلیه ها باعث نارسایی حاد کلیه شود.

ـ به علت انقباضات قوی عضلانی (که حتی می تواند مصدوم را به فواصل دور پرت کند) یا سقوط احتمالی (مثلاً از تیر چراغ برق)، در شوک الکتریکی، شکستگی و دررفتگی استخوان ها، را به دنبال دارد.

 

 

اقدامات ‌اولیه‌ در ‌برق‌گرفتگی ‌

مصدوم را از جریان برق جدا سازید. در صورت امكان برق را از منبع اصلي قطع كنيد يا دوشاخه را بيرون آوريد. در غير اين صورت روی یک ماده عایق خشک مانند روزنامه یا تخته بایستید و با یک وسیله عایق خشک (مانند عصای چوبی یا جارو) منبع برق را از مصدوم دور کنید. در نهایت اگر هیچ راهی نبود، گوشه ای از لباس مصدوم را که خشک است، بگیرید و با کشیدن ان مصدوم را از جریان برق جدا کنید.

اگر مصدوم دچار ایست قلبی و تنفسی شده است، عملیات احیاء را شروع کنید. تنها در صورتی که از قطع جریان برق اطمینان دارید، اقدام به احیاء نمایید

صاعقه از نزدیک ترین و بلندترین وسیله برای رسیدن به زمین استفاده می کند و اگر شخصی در تماس با یک وسیله بلند (مانند درخت یا برج) یا حتی نزدیک به ان باشد، یا اگر خودش بلندتر از سایر اجسام ان منطقه باشد و دچار صاعقه زدگی شود اسیب دیدگی وی وسیع خواهد بود. احتمال ایست قلبی و تنفسی بسیار زیاد بوده ولی اسیب داخلی خفیف‌تر میباشد. با شروع سریع عملیات احیاء میتوان جان مصدوم را نجات داد. شکستگی های جمجمه و ستون مهره نیز در این مصدومین شایع است.

صاعقه

سوختگی تابشی

اشعه افتاب و نور منعکس شده از سطوح براق (مانند برف) می توانند به پوست و چشم صدمه بزنند.

برف کوری و اشعه جوشکاری

آسيب به قرنيه چشم در انعكاس آفتاب بر روي برف و نور ماورا بنفش اشعه جوشكاري به قرنيه چشم صدمه مي‌زند. استفاده از محافظ‌هاي چشم و ماسك مي‌تواند از اين عمر جلوگيري كند. درد شديد چشم، احساس وجود شن يا فلفل در چشم، قرمزي و ابرزيش چشمها و عدم تحول نور از علائم ان است. براي رفع بايد چشمان را با آب سرد شست و آن را با پوشش تميز بدون پرز، شل بست.

افتاب سوختگی

اشعه افتاب می تواند سوختگی درجه یک یا دو ایجاد کند. در این حالت پوست سرخ، متورم و حساس می شود و شاید تاول بزند. در اين صورت فرد را بايد به سايه منتقل و با اسفنج خيس روي پوست كشيد و به او به تناوب مقدار كمي آب داد.

 

 

دسته بندی: کالاهای دیجیتال » 🔺پاورپوینت ها

تعداد مشاهده: 634 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: .pptx

تعداد صفحات: 26

حجم فایل:4,557 کیلوبایت

 قیمت: 48,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل