دانلود تحقيق بررسی امنيت شهري زنان

دسته بندي : کالاهای دیجیتال » رشته علوم اجتماعی (آموزش_و_پژوهش)

دانلود تحقيق بررسی امنيت شهري زنان
این تحقيق در قالب فرمت word قابل ویرایش ، آماده پرینت و ارائه به عنوان پروژه میباشد

توضیحات:

چكيده
امنيت به عنوان نيازي اساسي، در اجتماعات انساني از جايگاه خاصي برخوردار است. برنامه ريزان و طراحان فضاهاي اجتماعي، به ويژه شهرها، تلاش مي كنند تا با شناسايي عوامل تهديد كننده امنيت به ويژه در فضاهاي عمومي، امنيت را براي استفاده كنندگان از آن فضاها فراهم كنند. زنان نيز در مقام نيمي از اجتماعات انساني، به واسطه خصوصيات بيولوژيك، مسئوليت ها و نگاه متفاوت در مقايسه با مردان، ارتباط متمايزي با فضا برقرار مي كنند. آنان نيازمند تسهيلات خاصي از فضا هستند تا موجب افزايش اطمينان خاطر آنان از حضور امن در فضاهاي شهري و به ويژه فضاهاي عمومي مانند پارك شود.
بر اساس نتايج تحقيقات مركز افكارسنجي دانشجويان ايران در كلان شهرهاي كشور، بخش زيادي از پاسخ گويان حضور زنان را به صورت تنها در فضاهاي عمومي اين شهرها و به ويژه در ساعت هاي خلوت بسيار خطرناك بيان كرده اند.
تايج تحقيق نشان مي دهد عوامل محيطي مانند كاربري اراضي، تنوع كاربري هاي پيرامون و ساعت هاي فعاليت آن ها و نيز مجاورت هاي مكاني كاربري ها، با افزايش حس امنيت زنان پاسخ گو رابطه معناداري دارد. عوامل شخصي مانند سن، تحصيلات، اشتغال و مهاجرت تاثير معناداري بر ميزان احساس امنيت زنان نداشته است.
واژگان کلیدی: زنان، فضای عمومی شهری، نابرابری جنسیتی.
مقدمه
امنيت در مفهوم عيني آن اندازه‌گيري فقدان تهديد عليه ارزش‌ها است و در مفهوم ذهني آن فقدان احساس ترس از اينكه چنين ارزش‌هايي مورد حمله قرار خواهد گرفت، امنيت اجتماعي توانايي جامعه در دفاع از خصوصيات و ويژگي‌هاي اساسي خود در برابر تغييرات و تهديدات واقعي و احتمالي است.
امنيت اجتماعي زماني مطرح مي‌شود كه جوامع احساس مي‌كنند هويت‌شان در خطر است. امنيت اجتماعي با مفهوم تامين اجتماعي ‌( Social security ) متفاوت و متمايز است. معمولا‌ تامين اجتماعي با رفاه، بيكاري، بهداشت و درمان بيشتر مرتبط است، در حالي كه امنيت اجتماعي به تهديد، هراس و هويت مربوط است.
اين مفهوم يكي از شاخصه‌هاي كيفي زندگي در شهرهاست و آسيب‌هاي اجتماعي از مهمترين پيامدهاي مختلف امنيت به‌شمار مي‌روند. در اين ميان فضاهاي شهري از جمله مولفه‌هايي هستند كه نابهنجاري‌هاي اجتماعي در بستر آنها به وقوع مي‌پيوندند. در نتيجه با تاكيد بر مسائل زنان شايد بتوان گفت شهرها آينه تمام‌نماي تبعيض عليه زنان به‌شمار مي‌روند. در نخستين برنامه‌ريزي‌هاي شهري در نيمه نخست قرن بيستم، شهرها براساس تفكيك كاركردها به شيوه سنتي مورد توجه قرار گرفته‌اند، يعني زنان به حوزه خصوصي و مردان به حوزه عمومي تعلق داشته‌اند. اين تفكيك با وجود افزايش شهرنشيني، توسعه شهرها و تغييرات همچنان باقي مانده است و باعث ايجاد تناقضي شده است كه نتيجه آن ناامني زنان در فضاهاي شهري است. زندگي زنان در شهرها همواره تحت تاثير نبود امنيت شهري واقعي يا بالقوه است و اين امر مانع ديگري براي زنان است كه نتوانند شهروندان فعال همه‌جانبه باشند. شهرها از نظر امنيت، جاذبه‌اي براي زنان ندارند و آنها هنگام تردد در سطح شهر فاقد امنيت جسمي و روحي لا‌زم هستند كه اين امر بويژه در زمينه حمل و نقل و جابه‌جايي در شهر بيشتر نمايان مي‌شود.

چكيده    2
مقدمه    2
امنیت    3
ناامنی اجتماعی زنان    4
آمار و كالبدشكافي امنيت شهري زنان    5
امنیت زنان در محیط اجتماعی    7
شهرها آینهء تبعیض علیه زنان    10
زنان و فضاهای شهری    12
پیشنهاداتی عملی برای کاهش جرم در فضاهای شهری    17
پیشنهادات اجرایی    18
اهمیت توجه به مسئله برابری جنسیتی در حکومت محلی    19
نتایج تحقیق    20
مستندات ارائه شده و گفته هاي عوامل و مسئولين كشور    21
امنیت جامعه به امنیت زنان وابسته است    21
احساس امنیت در انسجام اجتماعی سهم دارد    22
احساس ناامنی فعالیت‌های روزمره را مختل می‌کند    23
منابع :    23

دسته بندی: کالاهای دیجیتال » رشته علوم اجتماعی (آموزش_و_پژوهش)

تعداد مشاهده: 3663 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.docx

فرمت فایل اصلی: docx

تعداد صفحات: 23

حجم فایل:101 کیلوبایت

 قیمت: 25,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل