بررسي وضعيت قاچاق انسان در ايران (معضلات و پيامدها) و ارائه راهكارهاي مناسب براي كنترل قاچاق انسان

دسته بندي : کالاهای دیجیتال » رشته علوم اجتماعی (آموزش_و_پژوهش)

 

دانلود پروژه وضعيت قاچاق انسان در ايران
بررسی معضلات و پيامدها این پدیده

این پروژه در قالب فرمت word قابل ویرایش ، آماده پرینت و ارائه به عنوان تحقیق پایانی میباشد

توضیحات:

 

چكيده
قاچاق انسان يكي از پديده هاي در حال رشد عصر حاضر است كه در سال هاي اخير به معضلي جهاني تبديل شده است. به عبارت ديگر شكل جديد و امروزي برده داري محسوب مي شود. اين نوشتار، قاچاق انسان را در ايران مورد تحليل و بررسي قرار مي دهد.
بررسي جنبه هاي قاچاق انسان در محورهاي چهارگانه ي قاچاق زنان و دختران، قاچاق كودكان، قاچاق اعضاي بدن و سرانجام بهره كشي از نيروي كار، از ساير موضوعاتي است كه به تفصيل به آن پرداخته شده است. علل و انگيزه هاي قاچاق انسان در ايران و پيامد هاي ناشي از آن و بررسي جغرافيايي قاچاق انسان از ساير مواردي است كه در پژوهش حاضر مورد كنكاش قرار گرفته اند. نتيجه اين پژوهش نشان مي دهد كه زنان و دختران تقريبا قربانيان هميشگي قاچاق انسان هستند و به دنبال آن مردان و پسران در رتبه هاي بعدي قرار دارند. نكته ي مهم اين كه حجم كمي از قاچاق انسان شناسايي و قابل پي گيري است، كه اين وضعيت در عوامل آشكار و پنهان اين پديده جست و جو مي شود. قربانيان قاچاق كه اكثر آن ها زنان و كودكان هستند، به وسيله ي زور، فريب يا ارعاب ناچار مي شوند به شرايط غير انساني تن بدهند و بدون توجه به شكل بي رحمانه ي بردگي، در ترس و درماندگي زندگي كنند. بردگي داخلي و كار اچباري، از جمله شكل هاي بهره كشي از انسان است؛ اما اكثريت قربانيان به بردگي جنسي كشانده مي شوند.

واژگان كليدي
قاچاق انسان، برده داري، قاچاق زنان و دختران، كودكان، اعضاي بدن، بهره كشي از نيروي كار، قرباني.

بيان مسئله
قاچاق انسان يكي از پديده هاي در حال رشد عصر حاضر است كه به عبارتي، شكل جديد و امروزي برده داري محسوب مي گردد. به علت تغييرات سريع در شكل و ميزان پيچيدگي اين پديده، در تمامي كشورهاي جهان احساس مي شود به اين نكته نيز بايد توجه داشت كه افزايش قاچاق انسان در جهان، به دليل سودآوري كلان آن است.
سازمان ملل معتقد است كه قاچاق انسان پس از قاچاق مواد مخدر و اسلحه، سومين تجارت كثيف ولي پرسود در دنياست. اين عمل جنايت كارانه بيشترين و سريع ترين رشد را به خود اختصاص داده است؛ زيرا شمار افرادي كه در اين جنايت دخيل هستند، قابل توجه است. منافعي كه عابد سازمان هاي جنايت كار مي گردد فراوان و ماهيت اين جرايم چند منظوره است؛ زيرا فقط به بهره برداري جنسي محدود نمي شود بلكه جنبه ي اقتصادي هم داشته و نوعي برده داري كلاسيك نيز مي باشد.

روش انجام پژوهش
اين پژوهش به روش تحليل محتوا صورت گرفته است. در تنظيم پژوهش از روش اسنادي و كتاب خانه استفاده شده است. در اين تحقيق هم چنين به كليه ي اسناد ملي و بين المللي، هم چنين ارائه ي مستندات موجود، به ويژه پروتكل هاي سازمان ملل پرداخته شده است. البته قابل ذكر است كه در تحقيقي با اين محتوا بايستي، از روش پرسش نامه اي و مصاحبه اي نيز استفاده مي شد كه متاسفانه به علت ماهيت پيچيده و پنهان قاچاق انسان، در اين پژوهش به طور كامل قادر به انجام روش فوق نبوده ايم؛ ولي از مصاحبه هايي كه توسط ساير مراكز انجام گرفته است، مطلبي جمع آوري و در تحقيق گنجانده شده است.

بررسي قاچاق زنان و دختران
الف) قاچاق زنان و دختران

كارشناسان سازمان دفاع از قربانيان خشونت، از افزايش قاچاق زنان و دختران در استان هاي مرزي كشور و روند صعودي سن قاچاق دختران به كم تر از 14 سال خبر دادند. همچنين يافته هاي تحقيقي كه در سال 82 با همكاري مشترك مركز امور مشاركت زنان و سازمان دفاع از قربانيان خشونت انجام شده است، بيانگر روند رو به افزايش قاچاق زنان و دختران استان هاي مرزي به كشورهاي حاشيه ي خليج فارس، پاسكتان، افغانستان و به طور محدود به كشورهاي اروپايي و آسيايي بوده است.
ب) قاچاق كودكان
قاچاق كودكان يكي ديگر از اشكال قاچاق انسان است كه مي تواند جنايت عليه بشريت و نسل كشي محسوب شود. شيوه ي قانوني، و شيوه ي غير قانوني، دو شكل اصلي قاچاق كودكان در سطح بين الملل هستند. كه در قالب اهداف زير شكل مي گيرد: استعمار از طريق كار اجباري، بهره كشي و فحشا، پورنوگرافي، پدوفيلها، قطع اعضاي كودكان و فروش آن (گزارش همايش حقوق كودك در دانشگاه تهران، سه شنبه 18 مهر 1385).

ويژگي هاي اصلي قربانيان قاچاق در ايران
الف) وضعيت سن
اين افراد عموما بين 14 تا 25 سال دارند. با توجه به سن كم آنها، ميزان آسيب پذيري شان در برابر استثمار و بهره كشي هاي مختلف بسيار بالاست و لذا برخورد وسيع و سريع با اين پديده ضروري است (سازمان دفاع از قربانيان خشونت، 1386).
ب) پايگاه اقتصادي و اجتماعي و وضعيت خانواده
در اكثر موارد كشمكش هاي درون خانواده، اعتياد والدين، طلاق، مسكن نامناسب، سكونت در مناطق پرجمعيت و حاشيه نشيني در شهرهاي بزرگ موجب مي شود تا دختران محيط نامساعد خانواده را ترك كرده و به مكان هاي ديگري روي آورند. تعدادي از آن ها به دليل فقر اقتصادي بدين كار اقدام مي كنند، گاهي نيز پدر خانواده مجبور به فروش دختران خود مي شود. اين قربانيان يا از خانواده هاي كم بضاعت و فقير يا از خانواده هاي طلاق هستند. به نظر مي رسد امروزه فرزندان زوج هاي طلاق گرفته بيشتر در معرض خطر گرفتاري در دام قاچاقيان قرار دارند. البته مواردي از فرار دختران خانواده هاي مرفه نيز گزارش شده است.
ج) سطح تحصيلات
از انجا كه اغلب قربانيان قاچاق از اقشار بسيار فقير و دختران فراري هستند، از نظر تحصيلي در سطح راهنمايي و دبيرستان و در رده ي سني 15 تا 17 سال هستند. دختراني كه طعمه ي باندهاي قاچاق مي شوند افرادي هستند كه تحصيلات كمتري دارند و با مشكلات مالي گريبان گير هستند و از فقر فرهنگي و ضعف اعتقادات رنج مي برند. در ميان اين گروه تعداد اندكي از افراد تحصيل كرده نيز وجود دارد.

و....................

 

دسته بندی: کالاهای دیجیتال » رشته علوم اجتماعی (آموزش_و_پژوهش)

تعداد مشاهده: 3445 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 36

حجم فایل:182 کیلوبایت

 قیمت: 38,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل