فایل بررسی اجتماعی سرقت از نگاه جامعه شناسي

دسته بندي : کالاهای دیجیتال » رشته علوم اجتماعی (آموزش_و_پژوهش)

 

دانلود تحقيق بررسی اجتماعی سرقت از نگاه جامعه شناسي
این تحقيق در قالب فرمت word قابل ویرایش ، آماده پرینت و ارائه به عنوان پروژه میباشد

توضیحات:

 

مقدمه
سرقت از با سابقه ترین جرایم بشری است که درجامعه های مختلف به شیوه های گوناگون دیده می شود این پدیده درطول زمان دستخوش دگرگونیها وتغییرات زیادی شده اما تنها چیزی که ازبدو پیدایی وشکل گیری آن تا کنون ثابت مانده زشتی ومذموم بودن ماهیت آن است.
با گذشت زمان شیوه ها وروش های سرقت ،نوع اموال واشیاء مسروقه ووسایل وابزار مورد استفاده برای ارتکاب سرقت تغییر یافته، به طوری که امروز برخی از سارقان ازآخرین تکنیکها وتکنولوژیها برای پیشبرد کارخود استفاده می کنند به همین لحاظ شیوه مقابله وروشهای برخورد با آنها متناسب با دگرگونیهای سرقت متحول شده است به تعبیر دیگر چون درعصرما موارد و وسایل گوناگون سرقت وگرایش به آن تغییر یافته،مقابله با آن نیز دشوار تر شده است.
سرقت يک پديده‌ي اجتماعي است و يکي از قديمي‌‌ترين جرايم عليه اموال و مالکيت به‌شمار مي‌رود. و بيش‌تر شهروندان عادي کشور از آن متضرر مي‌شوند. به موازات افزايش آمار سرقت در کشور‌هاي مختلف، در کشور ما نيز آمار ارتکاب سرقت رو به افزايش است که پيامد‌هاي آن سبب متزلزل شدن امنيت داخلي، بالا رفتن هزينه‌هاي توليد، از بين بردن انگيز‌ه‌هاي کار، تلاش و سرمايه‌گذاري در کشور، مصروف نگه‌داشتن بخشي از نيرو‌هاي امنيتي که عوامل اين پديده‌ را مي‌توان چنين برشمرد: عامل اقتصادي، عامل سياسي، عامل اجتماعي، عامل شخصي، نارسايي‌هاي قانوني، عامل قضايي که اين عوامل مي‌تواند اين پديده‌ را هم افزايش دهد و هم کاهش دهد.و سياست‌هاي اسلام در راستاي سرقت و ديدگاهي جامعه شناختي، اين هر دو ديدگاه، تأکيد به عوامل فوق دارند. حکومت اسلامي مسووليت دارد تا زمينه فعاليت‌ و کار را براي شهروندان يک کشور فراهم نموده و مردم آن کشور مشغول به کار گردد تا ميزان ارتکاب به سرقت، کاهش يابد.

نگاهی به پدیده جرم سرقت درایران
برخی از جرم شناسان تعداد جرایم را برحسب هریکصد هزار نفری به یک نفر عنوان معیاری برای مقایسه بکار می برند این معیار که تراکم تبهکاری نامیده می شود نسبت تعداد جرایم واقع شده دریک سرزمین به مساحت آن نیز شامل می شود نظر به اینکه سازمان پلیس بین المللی برای مقایسه جرایم درکشورهای عضو این سازمان ازنسبت تعدادجرایم در یکصد هزار نفر جمعیت استفاده می کند درنوشته حاضر این ملاک مورد استفاده قرار گرفته است.
بررسی آماری پدیده سرقت طبق آمار رسمی منتشر شده ازسوی مرکز آمار ایران نشان می دهد که بین سالهای 1375 تا 1379 میزان سرقت مرتبا درحال افزایش بوده است.
طی 5 سال گذشته روند سرقت در کشور ازنوسان قابل توجهی برخوردار بوده است درطی این سالها کمترین میزان سرقت درحدود 93 هزار مورد درسال 1375 وبیشترین حدود 114 هزار مورد درسال 1379 بوده است درسال 1383 حدود 12454 مورد سرقت نسبت به سال 1382 اضافه شده است درهمان حال آمار رسمی 1384 نشانگر کاهش سرعت افزایش سرقت است.
بنابراین آنچه گذشت علل سرقت را می توان رشد سریع جمعیت،فزونی رشد بی رویه مهاجرت به شهرهای بزرگ،افزایش فقر به ویژه درقشرهای آسیب پذیر جامعه،زندگی درحاشیه شهرها،بیکاری،اعتیاد،بی توجهی به امور معنوی واخلاقی،وتوجه بیش ازاندازه به ارزشهای مادی دانست.

پیشنهادات لازم برای کاهش سرقت درجامعه
هرگاه بیماری ازهرجهت مورد بررسی ومطالعه قرارگیرد وعلل وعوامل آن بخوبی مشخص شود محققا درمان آن بسیارساده ترخواهد بود سرقت نیزبه عنوان یک آسیب اجتماعی واختلال رفتاری دارای علل وانگیزه هایی است که باید آن را شناخت وبصورت ریشه ای درمان کرد دربیان علل وانگیزه های سرقت از زمینه های مختلف چون محرومیت های عاطفی،روانی،مادی،معنوی،نابسامانیهای اجتماعی وخانوادگی ومعاشرت با دوستان ناباب سخن به میان آمدوگفته شد که اگرخانواده زیربنای تربیت کودک راازهمان آغاز تولد درست بنا نسازد چه بسا اصلاح بعدی رفتاربا مشکلات فراوان همراه خواهد شد.

فهرست:
مقدمه    1
تاريخچه سرقت    2
تعریف سرقت:    2
علل وانگیزه های  روانی،عاطفی سرقت    3
علل اجتماعی – اقتصادی سرقت    5
نگاهی به پدیده جرم سرقت درایران    7
آثار و پيامد‌هاي سرقت    9
نتیجه گیری    10
منابع:    10

 

دسته بندی: کالاهای دیجیتال » رشته علوم اجتماعی (آموزش_و_پژوهش)

تعداد مشاهده: 4760 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 15

حجم فایل:102 کیلوبایت

 قیمت: 25,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل