تحقيق پیوندهای فرهنگی بین ایران و هند در دوره ی اسلامی

دسته بندي : کالاهای دیجیتال » رشته علوم تربیتی (آموزش_و_پژوهش)

دانلود تحقيق بررسی پیوندهای فرهنگی بین ایران و هند در دوره ی اسلامی
این فایل در قالب فرمت word قابل ویرایش ، آماده پرینت و ارائه به عنوان پروژه پایانی میباشد

توضیحات:

پژوهش دو حوزه ی بررسی هندوان و مسلمانان بسیار مشکل است. نوشته های سانسکریت  و هندوئی و شمار بسیاری از آثار شبه تاریخی را که به این زبان یا زبان های در دربار شاهان مسلمان یا راجه های هندو، در پادشاهی های هند قرون وسطی نگاشته شده اند را نمی توان به عنوان اناد تاریخی معتبر برگزید.
تاریخ هایی که به زبان پارسی در این دوره نگاشته شده اند، گزارش هایی مفصل از اعمال و زندگی شاهان و ایران،جنگ ها و سفرها و اظهارات گاه و بی گاه آنان از علم و هنر می باشند.
بدون تردید این آثار، منابع معتبری می باشند جهت شناخت طبقات بالای جامعه هندی در قرون وسطی و رخدادهای سیاسی و اداری و نظامی به همراه گزارش هایی کوتاه و گذرا به شرایط اقتصادی و دستاورد های فرهنگی این عصر. اما این منابع درباره زندگی روزمره مردم، رفتارهای رندانه و کلاسهای رو در روی آنان مطالب چندانی را ارائه ندارند. کوشش صادقانه برخی از مورخان غربی وضعیت را باز دشوارتر ساخته است. در آثار این گروه، حضور اسلام در هند پیوندی تنگاتنگ با فتوحات ترکان، افغان ها و مغولان دارد، منازعات سیاسی و نظامی در بین فرمانروایان عموما به عنوان موضوعات دینی معرفی می شود و بعضی از خصوصیات نا مطلوب فرمانروای مسلمان، برجستگی های دروغین می یابد و به عنوان ظلم و ستمگری توصیف می شود. این نویسندگان، دانشته یا ندانسته در خدمت اهداف و علایق قدرت های حاکم زنان بودند و به اهداف و سیاست های آنها در تقسیم ملت به دو گروه ظاهرا ناسازگار، کمک می کردند.
برای فهم روابط بین هندوان و مسلمانان در هند، باید به آثار تاریخی بجای مانده و نوشته های ادبی و عرفانی دوره ی قرون وسطی مراجعه نمود.

1-ترکیب عناصر ایرانی و هندی در معماری و هنر های هند:
در آذینشهای هندی دو نوع نگارش و خلق و خو با وجود تنوع در مورد و جزئیات به هم می رهند و در هم می آمیزند. هنرهای قرون وسطی هند مرزهای دینی و یا اجتماعی نمی شناسند. عناصر هندوئی و اسلام با نظر و ترتیبی یکسان و بدون تفاوت بهم می پیوندند تا یک مسجد یا معبد، یک اما موارد یا گورو دواره ، دربار یک سلطان، یا قصر یک راجه را به وجود آورند. اشکانی و صور یکسان نقاشی مینیاتور حیث به تصویر کشیدن رخداد های عاشقانه رامه و ستیا، رادها و کرشینه، شیوه و پاروتی و یا لیلی و مجنون، خسرو و شیرین، یوسف و زلیخا به خدمت گرفته می شوند.
آهنگ ها و نواهایی یکسان با آوازها و نغمه سرایی هایی که غم ها و شادی های آواز خان هند و یا شاعر مسلمان را ترنم می کنند، همراه می شوند.

2- همگرایی عناصر هندوئی و اسلامی در ادبیات پارسی:
همین حال و هوا را در نظم و نثر پارسی که توسط شمار زیادی از شاعران و نویسندگان هند و مسلمان و هند بوجود آمده است مشاهده کرد.
اثر ارزشمند دکتر سید عبدالله، ادبیات فارسی معین هندوان عاحصه، علاوه بر اشاره به اهمیت مشارکت هندوان در پژوهش های پارسی، نشان گر این امر است که در این حوزه تمامی موانع اجتماعی به واسطه ی همدلی، اشتاک عمیق ذهنی، عاطفی و علایق، رنگ باخته است.
آثاری همچون سفینه ی خوشگو اثر بیندریس داس و سفینه ی هندی اثر بهگون داس و گل رعنا اثر گلشمی نارانید نیز موید این واقعیت هستند.
 در میان متفکران و روشنفکران مسلمان این دوره، مردانی مثل ابولفضل، میرفندرسکی، دارالشکوه و میرزا مظهر جان جانان وجود داشتند که به الهی بودن وداها اعتقاد داشتند و افراد متعدد دیگری همچون عبدالرحمن خان خانان (1533-1625) و عادل شاه دوم دکی بودند که در ستایش خدایان هندو مطلب نوشته اند. ایر خسرو دهلوی، شاعر معروف قرن چهاردهم میلادی، هیچگاه از تحسین و تمجید هندوان به سیر عشق و اخلاص و وفاداری آنان خسته نمی شود.
در طول دوره ی شکوفایی فرهنگ هندو- اسلامی، وضعیت آرمانی و تمال مطلوب حیات اجتماعی، به نوعی بود که در طول در آن تبلیغ ها و تمایزات طبقانی و دینی وجود نداشته باشد و محبت عام و همگانی الهی، شربت الهی روح انسان و وحدت همه ی حقایق دینی تصدیق و تایید شود و اصل اساسی آن احترام، شناخت و محبت متقابل باشد.

3- بررسی شواهد تاریخی:
بیشتر شواهد، از این مواجهه و تعامل چیزی جز گزارش هایی از منازعات حاکمان بر سر منافع مادی و دنیوی نبوده است سلاخیل و راجه ها روی توجیه اعمال های سیث خود و صلیب حمایت توده مردم مجبور بودند به اعمال و کردار خود صبغه ی دینی بدهند. وقایع نگاردن درباری نیز به آسانی جنگ ها و منازعات حامیان خود را به عنوان جهاد و رقبای آنان را به بدترین شکل معرفی می کردند. آنگونه که از گفته های اغلب تذکره نویسان بر می آید، در همه ی بخش های شاه هند، اساتید پارسی زبان بوده اند کگه شمار زیادی شاگرد و طلبه از اقوام مختلف در اطرافشان گرد آمئده یبودند و آموزش های خود را با هملان دقت و خلوص که به شاگردان مسلمانخود تعلیم می دادند، به هندوان نیز می آموختند.
به همین سال از تاریخ و وقایع نگاری های درباری های پادشاهان این دوره می توان شواهدی را بر تایید این واقعین یافت که آنچه را ما به عنوان گزارش ها و روایاتی از تعاملات و مواجهه میان مسلمانان و هندوان در طول این تاریخ می یابیم دارای تصویر ی وارونه است که جنبه ای روشن و درخشان آن نادیده گرفته شده اسست.
از مورخان و سیاحان قدیمی تر همچون مسعودی، استخری، ابن حوقل و نویسنده چچ نائه نیز می آموزیم که آغاز آشنائی مسلمانان و هندوان همراه با احترام و همدلی همکاری بوده است.
اولین جوامع تجار مسلمانان که در سواحل غربی شبه قاره سکونت گزیده اند از جانب مردگان بدی بسیار مورد احترام قرار می گیرند. اما نباید فراموش کرد که این روابط شامل منازعات و درگیری هایی هم بوده است بویژه آنگاه که انگیزه های ناشی از تعصب و خشک مغزی، مقاصد سیاسی، نیات شخصی در کار بوده است.
پیتر هاردی (Peter Hardy):              (اسلام در جواب آسیا)   Islam in South Asia
مقاله ای در دایرة المعارف دینی، جلد 7، ذیل مدخل Islam از ص404-ص390
نویسنده: رزم آرا، مرتضی- مرداد تیر 84     اسلام در شبه قاره
فتح اله مجتبائی: اسلام در شبه قاره هند (و در متن به صورت " اسلام در شبه قاره هند و پاکستان" ، صفحه 542 ذیل مدخل اسلام، جلد 8، از 542-580 در دایرة المعارف بزرگ اسلامی
دو نویسنده از هند شناسان صاحب نام و صاحب اثرند و هر دو کتاب از کتاب های مرجع ارزشمند نژسمی نیست اما مسئله این است که این دو از دو زاویه متفاوت به اسلام و مسلمانان نگاه کرده اند. مجتبائی به خوردن یک مسلمان مقاله را برای یک کتاب مرجع که در جهان اسلام در دست تدوین است (دایرة المعارف بزرگ اسلامی) نوشته است، اما هاردی به عنوان یک غیر مسلمان که از بیرون به اسلام نگاه می کند مقاله را برای یک کتاب مرجع که از خارج از جهان اسلام تدوین شده است (دایرة المعارف دینی) نگاشته است. در مقاله هاردی سرچشمه ها و تحول سنت اسلامی کلاسیک و بررسی های تاریخی اسلام در نقاط مختلف حراج و تحلیل شده اند. مقاله هاردی از یک مقدمه و چند بخشی با عناوین متعدد و کتاب شناسی توصیفی فراهم آمده است. مقاله با مطلبی درباره ورود اسلام به جنوب آسیا شروع می شود و عنوان شده است که در طول دوازده قرن تاریخ خود چه تغییرات و تحولاتی را در این نقطه از جهان اسلام دنبال داشت؛ ویژگی آن در مقایسه با نقاط دیگر جهان اسلام چیست؟ آنگاه نقشه تاریخی هند در صفحه ی دوم به چشم می خورد و  در ذیل آن Arabiansea درج شده است. تا این جا را می توان مقدمه مقاله دانست
دسته بندی: کالاهای دیجیتال » رشته علوم تربیتی (آموزش_و_پژوهش)

تعداد مشاهده: 2765 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.docx

فرمت فایل اصلی: docx

تعداد صفحات: 26

حجم فایل:50 کیلوبایت

 قیمت: 25,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل