دانلود فایل بررسي قناعت از ديدگاه سعدي

دسته بندي : کالاهای دیجیتال » رشته ادبیات (آموزش_و_پژوهش)
دانلود پروژه بررسي قناعت از ديدگاه سعدي
این فایل در قالب فرمت word قابل ویرایش ، آماده پرینت و ارائه به عنوان پروژه پایانی میباشد

توضیحات:

چكيده
يكي از شاعراني که از همان دوران دبستانی گوش و زبان ما با نام او آشناست ، و با همان زبان کودکانه شعر « روبهی دید بی دست و پای » او را زمزمه می کردیم ، شاعر بزرگ و معلم اخلاق سعدی شیرازی بود .  سعدی شاعر نویسنده و نویسنده ی شاعری است که شعرش مثل نثرش روان و سلیس و نثراو مثل شعرش ساده و طبیعی می باشد . و به قول محمد علی اسلامی ندوشن در کتاب« آن روزها » ی وی « این تنها خصوصیت سعدی است که سخنش به سخن همه شبیه باشد و به هیچ کس شبیه نباشد که در زبان فارسی احدی نتوانسته است مانند او حرف بزند و در عین حال نظیر حرف زدن او را هر روز در هر کوچه و بازار می شنویم » . حال که سخن او تا این حد قابل فهم است و انعطاف پذیر، با بضاعت اندک خویش قصد آن را داریم که به بررسی موضوع قناعت از دیدگاه سعدی بپردازیم ، لازم است قبل از ورود به این موضوع به دو مسئله زیر به صورت هر چه مختصر تر  پرداخته شود : یکی مفهوم قناعت از دیدگاه قرآن و روایات، دیگرچگونگی  تاثیر پذیری سعدی از این تعالیم و پرورش این موضوع در آثار خود به ویژه در دو گنجینه ی جاویدان  یعنی بوستان و گلستان .
كليدواژه: قناعت، گلستان، قناعت سعدي

مقدمه
قناعت از نظر لغوی خرسند بدن به قسمت خود ، بسنده کردن به مقدار کم ، صرفه جویی ، خشنودی نفس است به آنچه از روزی و معاش قسمت او می شود ، درعرف قدما مرادف با اقتصاد ..... است .[1]در اصطلاح شرع صفتی است که با تکرار و تمرین در انسان به صورت ملکه ای در می آید که باعث خشنودی و راضی شدن به چیز کم و نگه داشتن نفس از زیاده خواهی می شود . شرع مقدس حدٌ و حدود هر چیزی را در مصرف شخص معین کرده است . باید توجه داشت که بیشتر از آن حدی که معین شده و بیشتر از حدٌلزوم صرف و خرج نشود . به بیان دیگر می توان گفت رضایت به کم و و حسن تدبیر معاش است بدون دوست داشتن زیاده از حدٌ زندگانی و اعتدال و میانه روی نیز می باشد

پیشینه موضوع
 بوستان و گلستان  سعدی از امهات کتب فارسی است که از زمان نظم و نگارش آن ها تا کنون شمع محافل ادب بوده است و فضلا و ادبای هر ملت ، پروانه وار گردش بر آمده اند و از  سوختن در آتش وجد و ذوقش ارث برده اند .از این رو «رالف والدو امرسون » شاعر امریکایی ، سعدی را « شاعر دوستی ، عشق ، ایثار ، و صفا و آرامش » می شناسد و حکمت عملی و عواطف واخلاقی او را می ستاید و از کلیت و شمول جهانی قوانین اخلاقی مد نظر وی یاد می کند .[46] و« هر در» شاعر و حکیم آلمانی ، از سعدی به عنوان معلم مطبوع اخلاقیات نام می برد و « فن هامر پورگشتال » خاورشناس اتریشی از مأنوس بودن نبوغ سعدی برای جهان غرب سخن می راند .

نگاهی بر زندگی سعدی
 شاید تکرار زندگی نامه سعدی در این مختصر به جا نباشد . اما با توجه به موضوع همایش وموضوع مقاله ی حاضر ذکر چند نکته در باب زندگی نامه ی شیخ اجل خالی از لطف نباشد :
1- سعدی در خانواده ای به دنیا آمد و پرورش یافت که به قول خود او « همه عالمان دین بودند » ، مسلما چنین شخصیتی با تمامی آموزه های دینی و اخلاقی دین مبین اسلام آشنا بوده است و این آشنایی او از همان دوران کودکی او آغاز گردیده است

حکایتی چند از باب قناعت در گلستان
« گلستان سعدی تصویری است از دنیایی رنگارنگ ، دنیایی واقعی با همه ی خوبی ها و بدی ها و با همه ی زیبایی ها و زشتی ها یش . سعدی همه ی طبقات را اعم از پادشاه ، درویش ، صوفی ، فقیه ، قاضی ،  زاهد و نیز انواع مردم مانند درست کار ، ریاکار ، قناعت پیشه ، طماع ، شهرت طلب ، پرگو ، عاشق پیشه و نیز جوان و پیر ، زن و مرد ، خردمند و نادان ، ظالم و عدالت پیشه همه را توصیف می کند و از نظر گاه اخلاقی و دینی به نصیحت و ارشاد آنان می پردازد . »[9]

حکایتی چند از باب قناعت در بوستان
دربوستان سعدی که به منزله ی مدینه ی فاضله ی سعدی قلمداد می شود ، بابی در قناعت گشوده شده است ، وی پس از بیان مقدمه ای در باب قناعت نمونه هایی از حکایات و تمثیل هایی را برای روشنگری خوانندگان و تأثیر کلام و بیان نصایح خود ذکر می کند .در این باب سعدی به ذکر چهارده حکایت می پردازد . هم حکایاتی را می آورد  که بیانگر قناعت ورزی انسان ها می باشد  و هم حکایاتی از طمع ورزی آنان  و درپایان نصایح و مواعظ لازم در هر زمینه را مطابق با احوالی که در شنونده و خواننده پیدا می شود ، بیان می دارد .

نتیجه گیری:
 بیان و ترویج اصول اخلاقی در هر دوره نیز در بسیاری از آثار مهم ادبی غرض و هدف اصلی شاعران و نویسندگان بوده است
با عنایت به دو گنجینه ی ارزشمند سعدی یعنی بوستان و گلستان می توان دریافت که شاید کمتر کسی در میان اهل ادب اصول علمی اخلاقی را با استدلال و تاملی عمیق بیان کرده باشد . در حقیقت او در موعظه هایش داروی تلخ نصیحت را با شهد ظرافت آمیخته تا خاطر خوانندگان و شنوندگان از درک و دریافت آن ها ملول و از قبول آن محروم نماند .
دسته بندی: کالاهای دیجیتال » رشته ادبیات (آموزش_و_پژوهش)

تعداد مشاهده: 4788 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.docx

فرمت فایل اصلی: docx

تعداد صفحات: 10

حجم فایل:54 کیلوبایت

 قیمت: 25,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل