فایل بررسي مديريت سازمان هاي مردم نهاد NGO

دسته بندي : کالاهای دیجیتال » رشته علوم اجتماعی (آموزش_و_پژوهش)
دانلود پروژه بررسي مديريت سازمان هاي مردم نهاد، نهادهاي غير دولتي (NGO)
این فایل در قالب فرمت word قابل ویرایش ، آماده پرینت و ارائه به عنوان پروژه پایانی میباشد

توضیحات:

مدل اين پژوهش پايان نامه اي و ميداني نبوده و صرفاً كتابخانه اي مي باشد و براي فصل اول و دوم پايان نامه مناسب مي باشد كه مطالب آن در اينترنت موجود نمي باشد.
فهرست:
مقدمه    2
جمع آوری اطلاعات    5
شناسائی نهاد های مؤثر یا مسؤل    7
ارزیابی گزینه ها    8
برقراری ارتباط با مخاطبان    9
برقراری ارتباط با نهاد های مؤثر یا مسؤل    10
بالا بردن سطح آگاهی    11
ارتباط با شبکۀ غیر دولتی    13
ظرفیت سازی و مدیریت منابع    15
آموزش    17
پژوهش    19
جذب داوطلب    20
آگاه سازی اجتماعی    21
مدیریت مالی    24
حسابداری    26
کنترل های داخلی    27
بودجه بندی    29
گزارشات مالی    30
حسابرسی    31
تصمیم گیری مشارکتی    32
ابزارهای نوین    37
کار گروهی    40
مدیریت جامع کیفیت    42
مدیریت پویائی در نظام های اجتماعی    43
سازمان های فراگیر    44
بارش فکری    46
روش تصمیم گیری معبد دلفای    47
هسته های آموزشی و پژوهشی    49
ارزیابی سازمانی    50
اهداف ارزیابی    52
ویژگی های ارزیابی    53
فرآیند ارزیابی    55

جمع آوری اطلاعات
نخستین گام برای به اجرا در آوردن راه حل، اقدام به جمع آوری وسیع اطلاعات در مورد موضوع مورد بررسی می باشد. این کار را می توان با یاری جستن از گروه های پژوهشی درون سازمانی و یا استمداد از سایر سازمان های غیر دولتی به انجام رساند. در صورتی که قرار است جمع آوری اطلاعات توسط خود سازمان مذکور انجام شود، پیش از هر چیز تعیین دستور کار برای تحقیق و سپس تعیین بجا و مناسب اعضای گروه برای به انجام رساندن این پژوهش از طرف مدیران مربوطه، مطرح می شود. ضروری است که در طی به انجام رساندن مرحلۀ جمع آوری اطلاعات، گزارش های مکتوب و منسجمی توسط اعضای گروه پژوهش تهیه شده و در اختیار تصمیم گیرندگان و مدیران اجرائی سازمان قرار داده شود. همچنین در برخی مواقع، ممکن است بتوان اطلاعات مورد نیاز برای حل مسأله را از سازمان غیر دولتی دیگری که رسالت خود را در جمع آوری و انتشار اطلاعات و یا تولید دانش برای بالا بردن سطح فهم مدنی در زمینۀ مورد بحث تعریف نموده است، به دست آورد. دستیابی به این اطلاعات ممکن است مستلزم صرف هزینه هائی گردد که بایستی قاعدتاً دارای ردیف مشخصی در بودجۀ تخصیص داده شده برای پروژۀ مذکور باشند. به همین قیاس، اگر قرار است هزینه های مربوط به حل مسألۀ مورد بحث، توسط نهاد اجتماعی دیگری تأمین گردد، بهتر است از آغاز ردیف بودجه ای برای بخش جمع آوری اطلاعات با توسل به منابع برون سازمانی، از طرف طراحان پروژه در نظر گرفته شود.

شناسائی چیستی و هستی مسأله
همان گونه که در بخش پاسخ یابی و تصمیم گیری نیز اشاره گردید، حل مسأله با شناسائی کامل آن صورت می پذیرد. این مهم نه تنها بر ماهیت خود مسأله یا هستی آن، بلکه به طور مساوی بر ریشه های پدیدآورنده یا چیستی آن نیز تأکید دارد. به عبارت بهتر بر اساس نگرش مدیریتی نظام مند، هر مسأله به مثابۀ جزئی ساخت یافته از اجزای گوناگون دیگری است که همگی در پویائی پدیده ای بزرگ تر که در برگیرندۀ تمامی آنهاست، حیات گرفته و در رشد و حرکت می باشند. به این ترتیب، منظور از شناسائی چیستی و هستی یک مسأله، درک این جایگاه و رمز گشائی از واقعیت های وابسته به آن است. در این رابطه، ابزار های مدیریتی فراوانی برای ثبت سازمند یک مسأله تبیین شده اند که از آن نمونه می توان به نمودار هائی که به تشریح علل و معلول یک پدیده می پردازند و یا گردش و جریان اطلاعات در یک نظام کلی را بررسی می نمایند، اشاره نمود. به هر ترتیب، صورت بندی چیستی هر پدیده ای می تواند نقش آن را در یک فضای بزرگ تر مشخص نماید. حال آنکه شناسائی هستی آن، پرده از روی ویژگی های مربوط به خود موضوع بر می دارد. در بسیاری موارد، پیش می آید که بخش راهبری یک سازمان به تلاش برای حل مسأله ای می پردازند که از اساس به نادرستی تعیین شده است. اهمیت و تواتر پیشامد واقعه ای که طی آن یک مجموعۀ سازمانی دست به پاسخگوئی به پرسشی نابجا می زند، تا به حدی است که آن را در اصطلاح خطای نوع سوم می نامند: یعنی خطائی که ناشی از حل کردن مسألۀ نابجا می باشد. به هر تقدیر، با برداشتن این گام بایستی ماهیت مسأله به درستی تعیین شده و ریشه ها و عوامل به وجود آورندۀ آن مشخص گردند.

شناسائی نهاد های مؤثر یا مسؤل
عمدۀ مسائلی که مورد بررسی سازمان های غیر دولتی قرار می گیرند، توسط عواملی در جامعه ایجاد شده و تأثیر مستقیم یا غیر مستقیمی بر کیفیت زندگی انسان ها دارند. برخی از این عوامل در شناسائی چیستی یک مسأله و در پی صورت بندی ریشه های شکل دهندۀ آن، تعیین می گردند. آنچه در این مقطع ضروری و مهم به نظر می آید، شناسائی، دسته بندی و مستند سازی نام و عناوین نهاد های مؤثر و یا مسؤل در به وجود آمدن آن مسألۀ ویژه است. به طور کلی، بسیاری از معضلات اجتماعی، زیست محیطی، بهداشتی، اقتصادی و از این دست، ممکن است در راستای عملکرد نادرست بخش یا بخش هائی از نهاد های دولتی یا خصوصی ایجاد شده و در جامعه تسری یابند. در این مرحله شناسائی این قبیل نهاد ها و افراد مؤثر در آنها در اولویت قرار می گیرد. به عنوان مثال ممکن است یک سازمان غیر دولتی پس از انجام بررسی های فراوان به این باور برسد که بخش تولیدی کارخانه ای، مسؤل اصلی آلودگی منابع آب های زیر زمینی در منطقۀ خاصی است و یا عملکرد یک نهاد دولتی پدید آورندۀ برخی مشکلات اجتماعی برای جوانان بوده است، در این صورت ضروری خواهد بود که عوامل مؤثر در آن کارخانه یا نهاد اجتماعی مشخص شده و نام و شیوۀ برقراری ارتباط با افراد صاحب نفوذ و تصمیم گیرنده در آن تعیین گردد. این اطلاعات در آینده و زمانی که برقراری ارتباط با بخش های شناسائی شده ضروری گردید، به کار فعالان و مشارکت کنندگان نهاد اجتماعی مذکور خواهد آمد.

ارزیابی پیامد ها
مرحلۀ بعدی شامل شناسائی پیامد های احتمالی ناشی از مسألۀ مورد نظر و ارزیابی نتایج و آثار آن می باشد. نباید از نظر دور داشت که ارائۀ هر مطلبی از طریق توصیف عددی یا تحلیلی پیامد های ناشی از آن، دارای اثر بخشی بیشتری خواهد بود و برداشتن این گام تنها در راه توانمند سازی همین روش ارائه، توصیه می گردد. به طوری که در ادامه بیان خواهد گردید، دستاورد های ارزیابی پیامد ها خود مهمترین وسیله برای برقراری ارتباط با تمامی طرف های درگیر در یک مسأله خواهد بود.

ارزیابی گزینه ها
در این مرحله و مطابق توصیه های مربوط به فرآیند پاسخ یابی، نوبت به تعیین راه حل های موجود و ممکن برای حل مسألۀ در دست بررسی می رسد. این راه حل ها که در قالب گزینه های متفاوتی پیش روی تصمیم گیرندگان قرار خواهند گرفت، می توانند به صورت های متفاوتی ارائه شوند. در برخی موارد می توان آنها را تا حد بسته های کاملی از اطلاعات تدارک نمود که با تشریح تمامی جزئیات و دستور العمل های اجرائی مربوطه برای حل مسألۀ مورد نظر، پاسخ های کاملی را تهیه کرده و پیش روی افراد درگیر به مسألۀ مذکور قرار می دهند. همچنین ممکن است گزینه های مزبور، در شکل راهکار های پیشنهادی تهیه شده و به ارائۀ خطوط کلی بیرون شد از مشکلاتی که در نتیجۀ نابسامانی مذکور پدید می آیند، بپردازند. درست مانند آنچه دربارۀ پیامد ها بیان گردید، یک نهاد اجتماعی موظف است در راستای ایجاد یک ارتباط سالم و مؤثر، به ارزیابی گزینه های ارائه شده اش بپردازد. این کار عمدتاً با ارزشیابی مالی هر یک از گزینه ها یا راهکار های پیشنهادی انجام می گیرد. به عبارت بهتر، بایستی مشخص شود که هزینۀ لازم برای به اجرا گذاشتن هر یک از راه حل های به دست آمده چیست و آیا چنین هزینه ای ارزش سرمایه گذاری را دارد یا نه؟ در این رابطه بسیاری ضروری خواهد بود که ارزش گذاری های انجام شده با بررسی همه جانبۀ این گزینه ها و در نظر گرفتن تمامی هزینه هائی که اصلاح مشکل مورد بحث برای طرفین درگیر با آن در بر خواهد داشت، محاسبه شده و تهیه گردند. به عنوان مثال ممکن است یکی از گزینه های ارائه شده مستلزم هزینه های قابل ملاحظه ای برای تعویض یک روند یا رویۀ دولتی یا حذف کامل بخش یا بخش هائی از یک کارخانۀ تولیدی گردد که خود می تواند آسیب های دیگری را به بافت اقتصادی و اجتماعی مردمان ساکن در آن منطقه وارد آورد. همان گونه که مشخص است، انجام این تحقیقات و دستیابی به یک پاسخ جامع و همه جانبه می تواند گاهی بسیار پیچیده بوده و نیازمند همکاری افراد زیادی با تخصص های گوناگون باشد

برقراری ارتباط با مخاطبان
در این مرحله لازم است تمهیداتی برای به صحنه آوردن کاربران اصلی خدمات ارائه شده توسط سازمان غیر دولتی مورد نظر، صورت پذیرند. نباید از خاطر دور داشت که تمامی آنچه یک نهاد اجتماعی به عنوان رسالت و آرمانی در نظر دارد، نهایتاً ارزش واقعی خود را از طریق سودمندی اش برای جامعۀ پذیرندۀ آن به دست می آورد. به همین جهت جمع آوری آرا و دیدگاه های مخاطبان ویژۀ راه حل ارائه شده برای مسألۀ مورد نظر، یکی از مهمترین بخش های فرآیند غیر دولتی یک نهاد اجتماعی است. در این راستا لازم است نخست مخاطبان و یا جمعیت متأثر از تبعات مشکل و یا نابسامانی مورد بحث، شناسائی شوند. راهبران نهاد اجتماعی درگیر همچنین موظف خواهند بود که بهترین رویه برای برقراری ارتباط با این افراد و به ویژه جمع آوری آرا و عقاید شان تعبیه نموده و ارائه دهند. سپس نوبت به جمع آوری اطلاعات در این مورد خاص از طریق صحبت، مصاحبه و یا طراحی و پخش پرسش نامه می رسد. نکتۀ بسیار مهمی که در این رابطه وجود دارد، اهمیت یک نگاه همه جانبه است که طی آن نظر تمامی مخاطبان احتمالی موضوع مورد بحث در حساب آمده و جمع آوری می گردد. یکی از راهکار های خوب برای دستیابی به این مهم را می توان در شمار آوردن نظرات افراد با دیدگاه های گوناگون و با پیش زمینه های اجتماعی، مذهبی، فرهنگی و اقتصادی متفاوت، دانست.

دسته بندی: کالاهای دیجیتال » رشته علوم اجتماعی (آموزش_و_پژوهش)

تعداد مشاهده: 4187 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.docx

فرمت فایل اصلی: docx

تعداد صفحات: 55

حجم فایل:66 کیلوبایت

 قیمت: 55,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل