فایل چالش‌هاي پيش‌ روي بازاريابي و صادرات زعفران

دسته بندي : کالاهای دیجیتال » رشته مدیریت (آموزش_و_پژوهش)


دانلود مقاله بررسي چالش‌هاي پيش‌ روي بازاريابي و صادرات زعفران
این فایل در قالب فرمت word قابل ویرایش ، آماده پرینت و ارائه به عنوان پروژه پایانی میباشد

توضیحات:

چكيده    1
مقدمه    1
پيشينه تحقيق    3
اهداف تحقيق    3
هدف اصلي    3
اهداف فرعي    4
اهميت و ضرورت تحقيق    4
مباني نظري تحقيق، چالشها و مشكلات عمده صنعت زعفران ايران در تجارت جهانی :    5
قلمرو مكاني تحقيق، منطقه زير كشت    9
قلمرو قضايي و حقوقي    11
ابزارهاي گردآوري داده‌ها و ارقام ارائه شده    12
نتيجه‌‌گيري و پيشنهادها    18
منابع    20

چكيده
گياهان دارويي كه بصورت گسترده در كشورمان تحت كشت و توليد قرار گرفته است يكي از منابع بسيار ارزشمند محسوب مي شوند كه در صورت توجه به كشت و توسعه و بهره برداري بهينه مي توانند نقش مهمي را در بهداشت و سلامتي جامعه، به كار گيري نيروي انساني بيكار و به تبع آن اشتغالزايي موثر در مناطق فقير، توسعه صادرات غير نفتي و در نهايت به توسعه اقتصادي كشورمان بي‌انجامد. زعفران از لحاظ طبقه بندي جزء گياهان دارويي محسوب شده و هدف از كشت و توليد زعفران، صادرات مي باشد مهمترين كاربرد زعفران در مصارف خوراكي ، صنعتي و دارويي حايز اهميت فراوان است. مزيت‌هاي ويژه اين محصول ارزشمند باعث گرديده كه جايگاه ويژه اي از لحاظ كشت و نوليد در مناطق خاصي از كشور مان مورد توجه واقع گردد. زعفران ازجمله ي محصولات كشاورزي مبادله اي صادراتي مي باشد كه در صادرات كشاورزي ايران نقش مهمي را ايفاء مي‌كند و توانسته است از رقابت پذيري بين المللي برخورداربوده و به بازارهاي جهاني راه يابد و درآمد ارزي بالايي براي كشورمان كسب نموده و در توسعه اقتصادي كشورمان نقش مهمي را داشته باشد. بنابراين لزوم عنايت خاص به عوامل موثر بر ارتقاء صنعت زعفران در بازارهاي جهاني با توجه به راهكارهاي موجود ميتواند راهگشاي موثري در ارزآوري از طريق توسعه صادارت به داخل كشور و به تبع آن توسعه اقتصادي داشته باشيم.
هدف کلي اين تحقيق، شناسايي چالش‌هاي پيش‌روي بازاريابي و صادرات زعفران است که ابتدا نگاهی گذرا به اين محصول انداخته و در نهایت پیشنهادهایی برای تفکیک بخش آماده سازی محصول های کشاورزی جدايی از بحث تولید و همچنين صادرات اين كالا به همراه نمودار و آمارها، مطرح خواهد شد.
كليد واژه : زعفران، صادرات زعفران، طلاي سرخ، كشاورزي، تجاري

مقدمه
زعفران یکی از گیاهان مهم تجاری ایران است که اگر به آن بها داده شود قطعا پتانسیل های بالقوه آن جهت صادرات به بالفعل تبدیل می شود. اما راه های دست و پا گیری که امروزه د صنعت زعفران وجود دارد و مشکلاتی از جمله صادرات باز و بدون بسته بندی ایران، مشکلات گمرکی و موارد این چنینی وجود دارد که تجارت زعفران را با مشکلات جدی مواجه کرده است. ایران به عنوان بزرگترین صادر کننده زعفران در دنیا باید به فکر افزایش تولید و نتیجتا افزایش صادرات این محصول باشد.
زَعفَران یا زعفران خوراکی( 'crocus sativus')  گیاهی است از تیره زنبقیان، چند ساله به ارتفاع ۱۰ تا ۳۰ سانتی متر است. از وسط پیاز و یا قاعده ساقه، تعدادی برگ باریک و دراز خارج می‌شوند. از وسط برگ‌ها، ساقه گلدار خارج شده که به یک تا سه گل منتهی می‌شود. انتشار جغرافیایی زعفران در ایران شامل استان خراسان ، تربت حیدریه ، قائنات ، فردوس ،  بیرجند و گناباد، فارس ،  استهبان ، یزد، کرمان، گیلان و مازندران است. در سال‌های اخیر زعفران در کرج و قم نیز کشت شده است. زعفران به عنوان طعم دهنده غذا و برای رنگ پارچه، در کشورهای در حال توسعه و توسط صنعت گران به مقدار زیاد استفاده می‌شود. در طب سنتی، زعفران به عنوان مسکن، خلط آور و معرق، کاربرد دارد.
سابقه‌ی کاشت زعفران در ایران به خصوص زعفران قائنات به بیش از ۳۰۰۰ سال پیش بازمی‌گردد. این گیاه رنگی و گران‌بهای چندین ساله، بدون ساقه‌است و پیاز دارد و چون درخاک کویر به عمل می‌آید، به طلای سرخ و یا طلای کویر شهرت یافته‌است. از هر ۱۱۰ تا ۱۷۰ گل تازه‌ی آن، یک گرم و از حدود ۱۵۰ هزار گل، یک کیلو زعفران خشک به‌دست می‌آید. ایران با متوسط تولید ۹۰ تا ۹۳ درصد از مجموع تولید جهانی زعفران (بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ تن در سال) در این زمینه مقام اول را داراست.
اسپانیا با تولید متوسط ۲۵ تن، مقام دوم و کشورهای هندوستان، جزایر اسپرون روسیه، سنگاپور، مالزی، ژاپن، تایوان، چین، فرانسه، ایتالیا، آلمان، استرالیا و یونان با تولید متوسط ۲۵تن، مجموعاً مقام سوم را به خود اختصاص می‌دهند.
اين محصول در سال هاي اخير با چالش هاي فراواني از جمله پايين بودن توليد و عملكرد و افزايش قيمت، عدم بسته بندي مناسب و توجه به سليقه مصرف كنندگان و عدم درجه بندي در كيفيت محصول در معرفي به بازار جهاني و توسعه صادرات روبرو بوده است. نتايج حاكي از آن است كه توليد زعفران در دو سال اخير و عملكرد آن در دهه اخير روند نزولي داشته است كه دليل آن خشكسالي ، سرمازدگي و بارندگي مي باشد از طرفي كاهش توليد و وجود واسطه ها به دليل عدم حمايت دولت از كشاورزان منجر به افزايش قيمت در طي اين مدت شده است كه اين افزايش قيمت در بازار داخل بيشتر از بازار خارج مي باشد اين مسئله باعث حذف كردن محصول از مصارف داخلي حداقل خانوارها شده است. همچنين روند صادرات وزني و ارزشي زعفران طي سه برنامه اول ، دوم و سوم توسعه صعودي ولي در برنامه چهارم نزولي بوده است علاوه بر اين در تعداد باغات زعفران بالاتر از 2 هكتار كاهش و كمتر از 1 هكتار افزايش وجود داشته كه اين امر تشديد پديده خرده مالكي را نمايان مي سازد.
اصلاح شیوه جداسازی و آماده سازی زعفران موجب شد تا محصولی متفاوت از آنچه تا آن روز تولید می شد وارد بازار شود و تقاضا برای این نوع زعفران هر روز افزایش یافت تا جایی که در سه دهه سطح زیر کشت تا 10 برابر افزایش و ایران رکورد دار جهانی تولید زعفران شد . بدون اغراق تحقق این جایگاه مرهون اصلاح شیوه تولید و فرآوری زعفران ایران بود که برای متقاعد کردن تولید کنندگان نزدیک به 10 سال وقت صرف شد .
هم اکنون به علت تولید با کیفیت زعفران ایران برابر با خواسته خریداران که ناشی از تغییر در فرآوری و خشکاندن درست آن است تقاضای جهانی برای این محصول ارزشمند کشورمان افزایش یافته و به طبع آن ده ها واحد بزرگ و کوچک احداث و با ایجاد اشتغال برای صدها نفر، رکورد تولید و صادرات زعفران ایران به بیش از 40 کشور جهان به ایران عزیزمان تعلق دارد که امیدواریم با ایجاد پایگاه های فرآوری در نزدیکی مزارع و رعایت اصول درست آن در آینده قادر باشیم نیمی از کشورهای جهان را به عنوان هدف صادراتی خود تعیین و به آن نایل شویم.

پيشينه تحقيق
گزارشها نشان ميدهند که 82 درصد زعفران ايران به کشورهاي امارات متحده عربي، اسپانيا، ترکمنستان، فرانسه و ايتاليا صادر ميگردد (قرباني، 2008). اين وضعيت در حالي است که بررسيهاي آماري پژوهش پاسبان (1385) نشان ميدهد که  درآمد حاصل از صادرات زعفران، درآمدي ناپايدار است و دليل ناپايداري، مربوط به تقاضاي صادرات آن است نه به عرضه صادرات. خالدي و رحيمزاده (1387) دليل اين امر را رقابتي و مشتريپسند نبودن توليدات كشاورزي و فقدان راهبرد معين در صادرات كشاورزي ميدانند.
ترکماني (1379) معتقد است که  وجود مسائل و مشکلات مختلف در زمينه توليد، فرآوري و بازاريابي زعفران باعث گرديده است که به رغم کيفيت خوب اين محصول نسبت به نمونههاي خارجي آن، زعفران ايران وضعيت مناسبي در بازارهاي جهاني نداشته باشد. شاهرودي و همکاران (1386) يکي از اين مشکلات را عدم رعايت اصول و نکات فني و بهداشتي در مسير برداشت تا بستهبندي زعفران بيان ميکنند که  اين امر علاوه بر اثرات بدي  که بر مصرفکننده ميگذارد، موجب ميشود که  هر ساله مقدار زيادي از محصول گرانبهاي زعفران صادراتي غيرقابل مصرف شناخته شده و برگشت داده شود. پاسبان (1385) و حسيني و آهوقلندري (1386) عدم توجه به بازاريابي علمي از قبيل: بسته-بندي، شناخت بازارهاي هدف، عدم توجه به استاندارد و سليقه مشتريان را از مشکلات صادرات زعفران مي دانند.
دسته بندی: کالاهای دیجیتال » رشته مدیریت (آموزش_و_پژوهش)

تعداد مشاهده: 4275 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:

فرمت فایل اصلی: docx

تعداد صفحات: 22

حجم فایل:700 کیلوبایت

 قیمت: 35,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل